חלל תקשורת רוצה להקטין חוב 

הדו״חות האחרונים של החברה מראים כי מגיפת הקורונה משפיעה על ההכנסות. לאור זאת, החליטו בחברה לעשות צעדים להקטנת החוב. האתגר הפיננסי יהיה ב2026

איור של הלווין עמוס-3. מאת מקור, שימוש הוגן, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=513321

במקביל להודעת העסקה עם ממשלת ישראל על סכום של 26 מליוני דולרים, מודיעה החברה על הקטנת החוב באמצעות מכירה מוקדמת של סדרת אג״ח סדרה ו׳. מדובר במהלך שיחסוך לחברה כ-5 מליוני ש״ח. גם אחרי פרעון סדרת האג״ח, החברה עדיין נושאת על גבה יתרת חוב גדולה של מעל ל1.5 מיליארדי ש״ח נכון לאוקטובר 2020. שווי החברה נכון לכתיבת שורות אלו, כ121.5 מליוני ש״ח. 

סדרה ו׳ הונפקה בשנת 2015 תחת מספר תנאים, ביניהם שעבוד קבוע שלישי בדרגה, ללא הגבלה בסכום, על הלוויין עמוס 3 ומערכות נלוות אליו. כמו גם, שעבוד קבוע ושוטף, בדרגה ראשונה, על חשבון נאמנות מיוחד, בו יופקד סך השווה לשני שליש מתמורת ההנפקה של אגרות החוב. הסכום מיועד, בין היתר, לביצוע פדיון מוקדם ביוזמת החברה של אגרות החוב. כלומר, גם ככה מרבית הכסף ׳נעול׳ בשביל האג״ח, אז ההחלטה להפחית חוב ולחסוך הוצאות ריבית, ברורה. 

על פי הודעת החברה לבורסה, ההחזר הכולל המוקדם של סדרת האג״ח עומד על כ-135.5 מליוני ש״ח (131 הקרן ועוד כ-4 הריבית). עבור המשקיעים, מדובר בתשואה של כ2.9 אחוזים, לעומת ההתחייבות המקורית של 4.6 אחוזים. מה מרוויחה החברה? ובכן, אם בעלי האג״ח יסכימו לפדיון המוקדם, החברה תהוון את החוב ותרוויח כחמישה מליוני ש״ח מהמהלך. המשקיעים אמנם יפסידו קצת ריבית, אבל הם מקבלים את הכסף עכשיו (וודאות), אותו הם יוכלו להשקיע באפיקים רווחיים יותר. אז כנראה, זו עסקה שווה לשני הצדדים. 

מכירת האג״ח הינה הקטנת חוב, בתנאי שחלל לא תשתמש בעמוס-3 שישוחרר משעבוד במועד פרעון סדרת האג״ח, כנכס לצורך גיוס חוב חדש בעתיד. עמוס 3 אמור להיות פעיל עד 2026. לפי פרסום של כלכליסט מאוגוסט האחרון, משבר הקורונה שחק את הכנסות החברה והמשך המשבר סביב הנגיף יכול להעיב על הכנסות החברה בעתיד. כך שהפחתת החוב היא מהלך מתבקש.  דו״ח שנתי ל2020 טרם פורסם. 

על פי דו״ח רבעון שלישי 2020, הלווין עמוס 3 אחראי על כמחצית (164 מליוני דולרים) מצבר ההזמנות של החברה לתאריך הדו״ח המסתכם ב325 מליוני דולרים. לווין זה מספק גם את תצרוכת רוחב הפס של יס. בחודשים האחרונים דיווחה החברה על מספר יוזמות עסקיות לשיפור התזרים, כולל בניית לווין חדש עם אוקראינה וחוזה עם מדינה באפריקה על בסיס עמוס-17. 

אחת השאלות בהיבט החוסן הפיננסי של חלל, היא כיצד החברה תתמודד עם היציאה של חברת יס משימוש בלווין, יוזמה עליה הכריז רן גוראון, מנכ״ל חברות הבנות של בזק (קבוצת אלפא). למעשה, ההכנסות של חלל מההסכם עם יס אמורות להסתיים עם ׳סופו׳ של עמוס-3 בשנת 2026 כאמור. זה משאיר להנהלת החברה בערך 5-6 שנים לבצע שני מהלכים מרכזיים - הפחתת החוב ופיתוח מנועי הכנסה חדשים.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית