מזכ״ל נאט״ו: סין ורוסיה הודפות את הסדר הבינ״ל

שרי ההגנה של הברית מכונסים למפגש פסגה מקוון בן יומיים. ״עלינו לנקוט בגישה גלובלית יותר כדי להתמודד עם אתגרים עולמיים״, אמר המזכ״ל

מזכ״ל נאט״ו: סין ורוסיה הודפות את הסדר הבינ״ל

מזכ״ל נאט״ו במסיבת העיתונאים. צילום: מתוך אתר נאט״ו

״סין ורוסיה עומדות בחזית ההדיפה האוטוריטרית נגד כללי הסדר הבינלאומי. עלינו לשפר את הדיאלוג הפוליטי שלנו ואת שיתוף הפעולה המעשי עם בנות ברית בעלות צורת חשיבה דומה, כדי לקדם את ערכינו ולהגן על האינטרסים שלנו״, אמר מזכ״ל נאט״ו, ינס סטולטנברג, בתדריך עיתונאי ערב פסגה מקוונת בת יומיים בין שרי ההגנה של הברית, שהחלה אתמול (ד׳).

המזכ״ל הדגיש, כי על בעלות הברית ״לנקוט בגישה גלובלית יותר כדי להתמודד עם אתגרים עולמיים״, וכי הוא מתעתד להציע יוזמות לחדשנות ביטחונית שתקדם את שיתוף הפעולה בין המדינות, וכן דרכים להגברת התיאום הפוליטי וההתייעצויות הביטחוניות הנוספות, כולל בנושאים כלכליים. תהיה זו הפגישה הראשונה בה ישתתף לויד אוסטין, מזכיר ההגנה האמריקני החדש, הכפוף לנשיא שמעוניין מאוד בהחזרת שיתוף הפעולה ההדוק, שהתרופף תחת ממשל טראמפ. משרד ההגנה מציין, כי השיחה הרשמית הראשונה שביצע אוסטין עם כניסתו לתפקיד הייתה לסטולטנברג.

עוד הודיע סטולטנברג, כי על פי דבריו של המפקד העליון של כוחות נאט״ו באירופה, הגנרל טוד וולטרס, צי מטוסי המעקב היבשתיים החדש של הברית מוכן למשימות. ״אלה הם בין מל״טי הסיור המתקדמים בעולם, המספקים מודיעין ברמה עולמית. הם יכולים לטוס יותר מ-30 שעות ברצף, מה שמאפשר לנו לכסות את כל האזור האירו-אטלנטי. אני צופה שרוב הטיסות יהיו לאורך הגבולות המזרחיים והדרומיים של הברית. טיסה לאורך הגבולות מספקת לנו מידע שימושי מאוד על הנעשה לאורכם״.

בפסגה יינתן דגש רב למצב באפגניסטן, בה פרוסים עדיין כ-10,000 חיילי הברית. ״נאט״ו תומכת מאוד בתהליך השלום באפגניסטן. זהו הסיכוי הטוב ביותר לפתרון פוליטי בר-קיימא״, אמר סטולטנברג. ״עם זאת, שיחות השלום נותרו שבירות, ורמת האלימות נותרה גבוהה באופן בלתי מתקבל על הדעת. על הטליבאן להפחית את האלימות, לנהל מו״מ בתום לב ולהפסיק לשתף פעולה עם קבוצות טרור בינ״ל. המטרה המשותפת שלנו ברורה: אפגניסטן לעולם לא צריכה לשמש כמקום מקלט עבור טרוריסטים כך שיוכלו לתקוף את מדינותינו״.

על פי הסכם עם ארה״ב שנחתם בשנה שעברה, על כל הכוחות הזרים לצאת מאפגניסטן עד לחודש מאי הקרוב, בתמורה למילוי ערבויות ביטחוניות מצד הטליבאן - אך זה לא עומד בהתחייבויותיו. ״הנוכחות שלנו שם מבוססת על תנאים״, אמר סטולטנברג. ״למרות שאף אחת מבעלות הברית לא רוצה להישאר באפגניסטן זמן רב יותר מהנדרש, לא נעזוב לפני שיהיה זה הזמן הנכון לכך״. הוא הוסיף, כי נאט״ו תמשיך לתמוך בכוחות אפגניסטן ולסייע כלכלית לפחות עד שנת 2024.

אולי יעניין אותך גם