מינרלים נדירים: סין מאיימת להגביל את ייצור מטוסי הF-35 בארה״ב

כחלק מהמלחמה הכלכלית בין ארה״ב לסין בשנים האחרונות, גורמים בממשלת סין מאיימים להגביל ייצוא של מינרלים נדירים המשמשים את תעשיית הנשק האמריקאית 

מטוס F-35. צילום: דו״צ

סין בוחנת את הגבלת היצוא של מינרלים נדירים החיוניים לייצור מטוסי קרב F-35 אמריקניים וכלי נשק מתוחכמים אחרים, כך על פי דיווח של arstechnica. משרד התעשייה וטכנולוגיית המידע הציע בחודש שעבר טיוטת בקרות על ייצור וייצוא על 17 מינרלים נדירים הנחצבים בסין, השולטת בכ -80% מההיצע העולמי שלהם. 

"הממשלה רוצה לדעת אם ארה"ב עשויה להתקשות בייצור מטוסי קרב מסוג F-35 אם סין תטיל איסור ייצוא," אמר יועץ ממשלתי סיני. בכירים בתעשייה הוסיפו כי בייג'ינג רוצה להבין טוב יותר באיזו מהירות ארה"ב יכולה לאבטח מקורות חלופיים של מינרלים. מטוסי קרב כמו ה- F-35, תוצרת לוקהיד מרטין, מסתמכים בכבדות על מינרלים נדירים לרכיבים קריטיים כמו מערכות חשמל ומגנטים. דו"ח של שירות המחקר בקונגרס אמר כי כל F-35 דורש 417 ק"ג של מינרלים כאלו. 

המהלך הסיני הוא חלק מתהליך הידרדרות היחסים בין סין לארה"ב ומלחמת טכנולוגיה מתפתחת בין שתי המדינות. ממשל טראמפ ניסה להקשות על חברות סיניות לייבא טכנולוגיה אמריקאית רגישה, כגון מוליכים למחצה. ממשל ביידן סימן שהוא יגביל גם יצוא מסוים. 

בדו"ח מנובמבר אמר ג'אנג רואי, אנליסט בחברת אנטאייק, יועצת ממשלתית בבייג'ין, כי יצרני הנשק האמריקאים יכולים להיות בין החברות הראשונות שממוקדות בכל הגבלת יצוא. משרד החוץ של סין אמר בשנה שעברה כי הוא יעניש את לוקהיד מרטין, בואינג ורייתאון בגין מכירת נשק לטייוואן. 

עם זאת, קולות אחרים מטילים ספק בחוכמת הגבלת הייצוא של מינרלים נדירים. אלו טוענים שזה יניע את היריבים של בייג'ינג להאיץ את יכולות הייצור שלהם ולערער את הדומיננטיות של סין בענף.

"הכלל החדש לא יהפוך את סין לחזקה יותר בשרשרת האספקה העולמית כאשר כורים מקומיים לא יכולים לפעול במלוא תפוקתם וקל יותר לומר מאשר לעשות איסור ייצוא", אמר בכיר בחברת Guangdong Rare Earth Group. אחת מקבוצות כריית המינרלים הגדולות במדינה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית