בין סוריה לרוסיה: בלינקן שוחח עם מקבילו הטורקי

על פי מחלקת המדינה האמריקנית, השניים דנו בחשיבות היחסים הבילטרליים, בסיום המלחמה בסוריה וכן בנושא טילי ה-S-400 הרוסים שרכשה טורקיה, מקור למתח בין המדינות

מזכיר המדינה האמריקני, אנתקוני בלינקן. צילום: REUTERS/Carlos Barria/Pool

מזכיר המדינה האמריקני, אנת׳וני בלינקן, שוחח בטלפון עם מקבילו הטורקי, שר החוץ מלבוט קבוסוגלו. דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, עדכן כי ״המזכיר בלינקן הדגיש את החשיבות ארוכת השנים של היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות, את האינטרס המשותף שלנו נגד טרור, ואת חשיבותם של מוסדות דמוקרטיים, שלטון כוללני וכיבוד זכויות אדם״.

עוד מסר הדובר, כי ״שני הצדדים התחייבו לחזק את שיתוף הפעולה והתמיכה בפתרון מדיני לסיום הסכסוך בסוריה״ (הערת עורכת: יש להניח, או לכל הפחות לקוות, שהממשל החדש בוושינגטון מבין את הפער בין המילים היפות והמכובסות לבין התבססותה בפועל של טורקיה בסוריה ולפעולותיה האסטרטגיות על מנת להגביר את השפעתה האזורית ולהחליש את הכורדים), וכי ״המזכיר הביע תמיכה בשיחות ראשוניות מתמשכות בין חברות נאט״ו, טורקיה ויוון״. בחודש שעבר, לראשונה מאז 2016, נפגשו נציגים של שתי המדינות לשיחות גישוש בנוגע לגבולותיהן הימיים ולמשאבי אנרגיה במזרח הים התיכון.

אחד האלמנטים החשובים ביותר ביחסי ארה״ב-טורקיה, אם לא החשוב מכולם, זכה להתייחסות קצרצרה של משפט בהודעת הדובר: ״המזכיר בלינקן הפציר בטורקיה שלא לשמור את מערכת טילי הקרקע-אוויר הרוסית S-400״. במשפט זה מגולמת עיקר המתיחות בין שתי המדינות בתקופה האחרונה.

הצבת הטילים בשנת 2019 הובילה להתגברות המתיחות עם ארה״ב, שדרשה שוב ושוב את הסרתם בטענה כי הם מסכנים את כוחות נאט״ו ועלולים לסייע לרוסיה, בעוד טורקיה ממשיכים להחזיק בעמדה כי הם דרושים לה עבור הגנה עצמית. טורקיה כבר שילמה מחיר כבר בשל התעקשותה: בקיץ 2019 סולקה מתכנית ה-F-35 של ארה״ב, ובדצמבר האחרון אף הושתו עליה סנקציות. לפני מספר ימים, אמר שר ההגנה הטורקי כי אם ארה״ב תסכים ״להעריך מחדש״ את תמיכתה במיליציה הכורדית YPG (כלומר, תגדיר אותה כארגון טרור), ייתכן ואנקרה ״תסכים להתפשר״ על נושא הטילים.

הטורקים טוענים כי ה-YPG מהווה למעשה זרוע של ה-PKK, מפלגת הפועלים של כורדיסטן, ארגון מזוין הנלחם נגד טורקיה והמוגדר כארגון טרור על ידי מדינות שונות וארגונים בינ״ל, בכללם נאט״ו, ארה״ב וטורקיה עצמה. השבוע נמצאו גופותיהם של 13 חיילים, שוטרים ואזרחים כורדים, שנחטפו ונורו למוות באזור מערות בכורדיסטן העיראקית. טורקיה מאשימה את ה-PKK, וארדואן תקף את ארה״ב על כך שלא גינתה את הארגון בפה מלא, אלא רק מסרה כי ״אם ההאשמות הטורקיות הנכונות, אנו מגנים את הפעולה בפה מלא״. בשיחת שרי החוץ, אישר בלינקן כי ארה״ב אכן סבורה שה-PKK עומדת מאחורי המעשים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית