JUNIPER FALCON: מתרגלים מלחמה עם איראן

לתרגיל הגנ"א השנתי JUNIPER FALCON של צבאות ישראל-אמריקה יש משמעות אסטרטגית והרתעתית. ראיון מיוחד עם צל מפקד כנף 168, אל״מ (מיל׳) גרשון זלוטניק

סגן מפקד מערך ההגנה האווירית לשת"פ עם האמריקאים. אל״מ (מיל׳) גרשון זלוטניק. צילום: דו״צ

יש חשיבות מבצעית לבואו של 'השותף' (האמריקני) לארץ עם טילים וחימוש משלו. יש גם משמעות אסטרטגית הרתעתית לעובדה שכוח צבאי של המעצמה המובילה בעולם מגיע לארץ, פורס כאן כוחות ומשתתף בהגנה על מדינת ישראל – זו אמירה אסטרטגית גם לאויב. 

זה למעשה סיכום תרגיל JUNIPER FALCON של צבאות ישראל וארה"ב, שהתקיים במשך שבועיים בישראל (בבסיס חצור), בגרמניה (בבסיס של חה"א האמריקני) ובארה"ב, והסתיים בסוף השבוע האחרון. הקורונה שיבשה מעט את התכניות, ולכן היו חלקים מהתרגיל מקוונים וסימולטיביים. אל"מ מיל. גרשון זלוטניק, צל מפקד כנף 168 וסגן מפקד מערך ההגנה האווירית לשת"פ עם האמריקנים, מבטיח שהקשר האמיץ עם "השותף" מתקיים בכל ימות השנה. 

בפגישות, בשיחות, בדיונים, ופעם בשנה בתרגיל גדול מסכם, שנועד לשמור על כשירות כפולה של שני השותפים בכל תחומי ההגנה האווירית. "נוכח איומים משתנים, פלטפורמות של האויב שמשתנות – מול אלו יש צורך להיות מעודכן בזירה המבצעית".  
כנף 168 של חיל האוויר הוא גוף התומך בכל המעטפת המבצעית, הטכנולוגית והלוגיסטית של מערך הגנ"א של חיל האוויר והשת"פ עם "השותף", זה הכינוי לצד האמריקני. 

מצב אמת
בשיחה עם ישראל דפנס מסביר אל"מ זלוטניק מתי אמור "השותף" להגיע למדינת ישראל, במצב אמת ולא בתרגיל. והתשובה: "השותף יגיע כפונקציה לאיומים על המדינה. ההחלטה היא כמובן של הדרג המדיני המשותף של שתי המדינות. ״ברגע שמתקבלת החלטה להצטרפות "השותף" למערך הגנ"א של חיל האוויר, אנו פותחים בתהליך שאותו אנו מתרגלים בתרגילים ובשיחות. למדינת ישראל יש מערך הגנת שכבות משוכלל ומתקדם ביותר. 

״במצב חירום יצטרף "השותף" לארכיטקטורת השכבות שלנו, כשהוא מביא עמו תוספות חשובות בדמות יכולות מבצעיות וחימוש נוסף. זו ליבת השת"פ – שמירה משותפת על מוכנות ועל המחוייבות ההדדית הכפולה של שני השותפים". נושאים אלו ואחרים תורגלו בשבועיים שחלפו בשלושה האתרים על פי סיפור המעשה שיש לכל תרגיל. את סיפור המעשה מגדיר רס"ן בנצי זימרמן, רמ"ד הפעלה בענף צפון אמריקה בחטיבת קשרי חוץ ומפקד החמ"ל המשותף לצבאות ישראל וארה"ב. 

[רס"ן בנצי זימרמן. צילום: דו״צ]

"הפעם תורגל תרחיש חירום זירתי, איום צפוני ומזרחי של כוחות חיזבאללה ואיראן. ישראל נתונה לאיום של ירי תלול-מסלול. המעגל השלישי תוקף את מדינת ישראל. מחליטים על שת"פ בין הצבאות ועל הגעת כוחות  אמריקניים ככלי מרתיע. אנו פועלים כתף אל כתף בשת"פ הצבאי, ויש לכך חשיבות מיוחדת כיוון שצה"ל איננו פועל במסגרת קואליציות".

אלוף פיקוד אמריקה
בתרגיל השנה נטלו חלק חילות האוויר והים, מערך הגנ"א, אמ"ן ומפקדת הגנ"א ארה"ב בגרמניה ובאיטליה. מגבלות הקורונה אילצו "הפעלת כוחות ללא מגע פיסי" והרבה מפרקי התרגיל בוצעו בסימולציות, באופן וירטואלי, בשיחות טלפון ותקשורת וידיאו. גם סוללות פטריוט אמריקניות הופעלו בתבנית דימוי ירי סימולטיבי. 

רס"ן בנצי זימרמן מסביר כי שיתוף הפעולה המטכ"לי עם השותף האמריקני מתבצע ביומיום בסיוע הנספחות הצבאית של ישראל בוושינגטון, מול  משרד ההגנה והמטות המאוחדים של צבא ארה"ב. הנספח הצבאי הוא כעין "אלוף פיקוד אמריקה" והוא בתוקף תפקידו ממונה על הקשרים בין הצבאות.

זלוטניק מוסיף: "הפעילות מול 'השותף' מתמשכת במשך כל השנה ולא רק בתרגיל שנתי. כל שנה מתקיימות סדרות של אימונים שמטרתם לשמור על כשירויות בעולם ההגנה האווירית. ״בשבוע הראשון של תרגיל JUNIPER FALCON השנה תרגלנו את הפעלת כל תהליכי שת"פ הגנ"א בימי קורונה ואת הפעלת נוהל הקרב. בשבוע השני טסנו לגרמניה כדי לפגוש אנשי הגנ"א נוספים של 'השותף'. המסקנה היא שאין תחליף לפעולה כתף אל כתף  וראייה עין בעין של השותפים".

רס"ן בנצי זימרמן, מי שפיקד על החמ"ל המשותף: "הנוהג הוא שתרגילי FLACON מתקיימים בשנים בלתי זוגיות ותרגילי COBRA בשנים זוגיות. תוכננה פריסה אמריקנית ממש, אבל הקורונה הגבילה והסתפקנו השנה בתרגיל פיסי מצומצם בגרמניה ותרגיל מרחוק של מפקדות מטכ"ליות. 

בסך הכל שותפו מערכי הגנ"א של חיל האוויר, אגף המבצעים, חיל הים, רפואה ולוגיסטיקה. המשימה היתה לתרגל טכניקות פעולה משותפת, לסנכרן את גופי המטכ"ל לאמריקנים כדי להשיג גמישות מבצעית". 

באחרונה הודיעו האמריקנים על העברת ישראל למסגרת פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, CENTCOM. האם יש משמעות לצעד האמריקני? 
זימרמן אומר כי בוחנים את המשמעויות, אולם ברור שאין למעבר הזה משמעות יומיומית מול האמריקנים. "הם נוהגים להעביר מרחבים גיאוגרפיים, זה נעשה דרך קבע,  ולכן לא צפוי שינוי בהקשר עם ישראל. אנו בטוחים באיתנות הקשרים בין הצבאות". המסקנות של שני הקצינים מהתרגיל: יש לציין כי בצה"ל מי שמובילים את מירב פעילות הגנ"א בחיל האוויר הן אנשי מילואים. זה עיסוק רחב מול השותף בכל ימות השנה. השנה יהיו עוד תרגילים ומפגשים כדי לשמור על המוכנות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית