איראן: נגביל מיידית פעילות פקחי הגרעין

בחודש שעבר אישר הפרלמנט האיראני הצעת חוק על פיה מחויבת הממשלה להגביל החל מה-21 בפברואר את גישת סבא״א, אם ״גורמים אחרים״ לא ימלאו את חלקם בקיום עסקת הגרעין

ראש סבא״א, רפאל גרוסי, בפגישה בטהרן עם חסן רוחאני, באוגוסט האחרון. צילום: Iran presidency/Handout/Latin America News Agency via REUTERS

איראן הודיעה אתמול (ב׳) כי תחסום באופן מיידי את פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א) החל מהשבוע הבא, אם ״גורמים אחרים״ לא ימלאו את חלקם בקיום עסקת הגרעין משנת 2015 – רמז עבה, כמובן, לארה״ב שפרשה מההסכם והטילה סנקציות על איראן תחת ממשל טראמפ, אותן דורשת טהרן להסיר כתנאי לשיבתה להסכם הגרעין.   

״אם האחרים לא ימלאו את התחייבויותיהם עד ל-21 בפברואר, הממשלה מחויבת להשעות את היישום הרצוני של הפרוטוקול הנוסף״, אמר דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח׳טיבזאדה. הפרוטוקול הנוסף מתייחס להסכם בין מדינה ספציפית (איראן, במקרה זה) לסבא״א, שמטרתו לספק לסוכנות מידע וגישה לחומרים הגרעיניים של אותה מדינה, על מנת לאשר כי השימוש בגרעין הוא למטרות שלום בלבד.

כזכור, בחודש שעבר אישר הפרלמנט האיראני הצעת חוק שנויה במחלוקת שהוגשה בסוף 2020, בשם ״תוכנית הפעולה האסטרטגית להסרת הסנקציות והגנה על האינטרסים של העם האיראני״. על פי החוק החדש, מחויבת הממשלה להגביל החל מה-21 בפברואר להגביל את הגישה של סבא״א לאתרי גרעין מוכרזים בלבד, ולבטל את הגישה שלה למקומות אחרים שנראים לה כרלוונטיים, אם לא ימולאו התחייבויות הצדדים האחרים בהסכם הגרעין. בפועל, דובר גם על גירוש פקחי הסוכנות.

 ״על פי החוק, אם האמריקנים לא יפסיקו את הסנקציות הכספיות, הבנקאיות ואלו הקשורות לנפט עד ה-21 בפברואר, אנו בהחלט נגרש את פקחי סבא״א ובהחלט נסיים את היישום הרצוני של הפרוטוקול״, אמר המחוקק האיראני אחמד עמירבאדי פרחאני בראיון טלוויזיוני מעט לפני השבעתו של ג׳ו ביידן לנשיאות ארה״ב. ״אנו נותנים לארה״ב הזדמנות של חודש, לאחר שהממשל החדש יתחיל את תפקידו ב-21 בינואר״.

עם זאת, בסוף החודש מסר משרד החוץ האיראני, כי טהרן אינה מתכוונת לגרש משטחה את הפקחים, והבהיר את השלכותיו של החוק. הנשיא האיראני, חסן רוחאני, מתנגד לחוק זה, וטוען כי הוא מזיק למהלכים הדיפלומטיים של המדינה, מול ממשל אמריקני חדש המעוניין בחזרה להסכם. בדבריו, חזר ח׳טיבזאדה על המסר הקבוע מטהרן, לפיו הצעדים האיראניים הם הפיכים, וכי הכול תלוי בשאר השותפים להסכם.

ארה״ב ואיראן מביטות על האפשרות לשיבה להסכם הגרעין משני צידי המראה: בעוד שאיראן דורשת את הסרת הסנקציות האמריקניות כתנאי מקדים לחזרה להתחייבויותיה ולהפסקת ההפרות שהיא מבצעת, דוגמת העשרת אורניום לרמה של 20%, דורשת ארה״ב בדיוק ההיפך – הפסקה מיידית של ההפרות האיראניות, לפני כל דבר אחר. בשבוע שעבר אף התבטאו בנושא שני המנהיגים, הנשיא ג׳ו ביידן והאייתולה עלי חמינאי, לאחר שבועות של פינג-פונג תקשורתי בין שרי החוץ של שתי המדינות.

במקביל, ממשיכה איראן לנסות לפתח את יכולותיה ולקדם שיתופי פעולה בכל החזיתות. ביום א׳, דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית ״אירנה״ כי הצבא ביצע ניסוי מוצלח בירי טיל מתוחכם לטווח קצר, של כ-300 ק״מ. באותו יום, הודיע סגן מפקד הצבא כי איראן ורוסיה יקיימו תרגיל ימי משותף בצפון האוקיאנוס ההודי ״בעתיד הקרוב״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית