ישראל תספק גז טבעי לתחנת הכוח בעזה

כך על פי השליח הקטארי לשיקום רצועת עזה, שפרסם את דבר ההסכם שנחתם בין חברת ״דלק״, קטאר, האו״ם והאיחוד האירופי. שר האנרגיה שטייניץ: ההסכם הבינלאומי נעשה בתיאום מלא איתנו

ישראל תספק גז טבעי לתחנת הכוח בעזה

מכלית דלק מגיעה לתחנת הכוח בעזה בספטמבר האחרון. צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa

לאחר שנים של משא ומתן, נחתמו אתמול (א׳) הסכמים בינלאומיים להתקנת מערכות אספקת גז טבעי מישראל לתחנת הכוח ברצועת עזה. השליח הקטארי לשיקום רצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי, פרסם את דבר ההסכם, המיועד לשדרג את מערך החשמל ברצועה, אשר נחתם בין חברת ״דלק״, קטאר, האו״ם והאיחוד האירופי.

גלי צה״ל מדווחים, כי אל-עמאדי הודיע שבמסגרת הפרויקט, יונחו צינורות גז חדשים – שימומנו במשותף על ידי קטאר (החלק שבתוך שטח ישראל) והאיחוד האירופי (החלק מגבול הרצועה ועד תחנת הכוח)  – שיזרימו גז ישירות מישראל לתחנת הכוח במרכז הרצועה. מדובר על שני הסכמים משולבים: האחד, הסכם מכירת הגז עצמו בין ״דלק״ לבין הרש״פ, והשני – הסכם הנחת הצינור.

״ההסכם הבינלאומי על אספקת טבעי מישראל לתחנת הכוח בעזה נעשה בתיאום מלא איתנו״, כתב בטוויטר שר האנרגיה, יובל שטייניץ. ״הזרמת גז טבעי לרצועה תביא להורדת זיהום האוויר באזור, ויסייע (הטעות במקור, מ״ק) לתושבים ביישובי עוטף עזה והסביבה לנשום אוויר נקי ובריא יותר״. הפרויקט עדיין צריך לקבל את אישור הדרג המדיני בישראל, אך ההשערה היא שלא תהיה התנגדות.

בתחילת החודש, הודיעה קטאר על מענק נוסף לפלסטינים בסך של 360 מיליון דולר. משרד החוץ הקטארי הודיע כי המענק כולל ״הנחייה לרכישת דלק להפעלת תחנות כוח לחשמל, סיוע למשפחות עניות ותשלום משכורות של אלפי עובדים״. אתר ״אל-מוניטור״ מדווח כי מאז 2014, סיפקה קטאר למעלה מ-1.5 מיליארד דולרים בכספי סיוע לפלסטינים.  

תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל מברכת על ההסכם לאספקת גז מישראל לתחנת הכוח בעזה. ״ההסכם על התקנת מערכת אספקת גז מישראל לתחנת הכוח בעזה הוא צעד מבורך המשלב חלק אחד מהאסטרטגיה החלופית של תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל לרצועת עזה״, אומרים בתנועה.

״המצב ברצועת עזה מצריך מישראל לגבש אסטרטגיה ארוכת טווח. עלינו לקחת את היוזמה לידינו ולאמץ תכנית פעולה אשר תביא לשינוי הדרגתי אך מהותי בתנאי הזירה. תכנית ״מפקדים״ משלבת הפסקת אש, שיקום כלכלי והומניטרי וחזרה מדורגת של הרש״פ לרצועה. ההסכם שגובש ביחד עם קטאר, האו"ם והאיחוד האירופי מוכיח כי ניתן לפעול בחסות הסכמי הנורמליזציה לגיבוש קואליציה אזורית שתוכל לסייע ביישומה של אסטרטגיה חלופית כפי שאנו מציעים.״

אולי יעניין אותך גם