תימן: ארה״ב מסירה את החות׳ים מרשימת הטרור

דו״ח חדש של האו״ם צופה כי לפחות 400 אלף ילדים מתחת לגיל חמש עלולים למות השנה מתת-תזונה במדינה השסועה. ממשל טראמפ הכריז על המורדים הנתמכים על ידי איראן כעל ארגון טרור רק בחודש שעבר

חיילים חות׳ים מחוץ לשגרירות ארה״ב בצנעא, בחודש שעבר. צילום: REUTERS/Khaled Abdullah

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, הודיע בסוף השבוע כי החל מיום שלישי הקרוב, יוסר ארגון המורדים החות׳ים בתימן מרשימת ארגוני הטרור הזרים של ארה״ב. ״החלטה זו מהווה הכרה במצב ההומניטרי הקשה בתימן״, כתב בלינקן בהצהרה רשמית בנושא. ״הקשבנו לאזהרות של האו״ם, של ארגוני זכויות אדם ושל חברי קונגרס, שטענו כי להגדרה זו עלולה להיות השפעה הרסנית על הגישה של תושבי תימן לסחורות בסיסיות כמו מזון ודלק. ביטול ההגדרה נועד להבטיח שמדיניות ארה״ב לא תפריע לסיוע לאלה שכבר סובלים ממה שכבר נקרא המשבר ההומניטרי החמור בעולם״.

ביום שישי האחרון פרסם האו״ם דו״ח בלתי נתפס, בו ציין כי לפחות 400 אלף ילדים תימנים מתחת לגיל חמש עלולים למות מתת-תזונה בתוך השנה הקרובה, על רקע מחסור חמור ביותר במזון שנובע משש שנות מלחמה, ושהחמיר בשנה האחרונה בשל משבר הקורונה. הדו״ח מציין כי בשנת 2021 צפויה עלייה של 22% לפחות בתת-תזונה חריפה בקרב ילדים ביחס לשנת 2020, וציין כי האזורים הפגועים ביותר כוללים את עדן, חודיידה, טאיז וצנעא הבירה (כולם אזורים בשליטת החות׳ים). כמעט 80% מהאוכלוסייה התימנית חיה כיום מתחת לקו העוני, כלומר מרוויחה פחות משני דולרים ביום.

חרף התנגדויות רבות בדיוק בשל חששות הומניטריים, הכריז ממשל הכריז על החות׳ים כעל ארגון טרור בחודש ינואר, וההחלטה נכנסה לתוקף ב-19 לחודש, יום אחד בלבד לפני השבעתו של ג׳ו ביידן לנשיאות. מלבד הארגון עצמו, הנתמכים על ידי איראן, נכנסו לרשימת הטרור האמריקנית גם שלושה מראשיו, בהם המנהיג עבד אל-מאלכ אל-חות׳י. בלינקן אמנם ביטל את הגדרתם כטרוריסטים, אך ציין כי הם יישארו תחת סנקציות ״בשל מעשים שמאיימים על השלום, הביטחון והיציבות של תימן״.

עוד ציין בלינקן כי ארה״ב ״תמשיך לעקוב מקרוב אחר פעילותה של אנצאר אללה (השם הרשמי של הארגון, ״תומכי האל״, מ״ק). ארה״ב תמשיך גם לתמוך ביישום הסנקציות שהוטלו על חברי הארגון על ידי האו״ם, להפנות את תשומת הלב לפעילות המערערת של הארגון וללחוץ עליו לשנות את התנהגותו. ארה״ב נותרת פקוחת עיניים בנוגע לפעולותיו הממאירות והתוקפניות של אנצאר אללה, כולל השתלטות על אזורים נרחבים של תימן ותקיפת שותפים אמריקניים במפרץ״.

להזכיר, שלפני כעשרה ימים הודיע ביידן כי ארה״ב תסיים את תמיכתה במבצעי ההתקפה של סעודיה בתימן, כולל הפסקת מכירת נשק המיועד לכך. למחרת, מסרה מחלקת המדינה כי ארה״ב מתעתדת להסיר את החות׳ים מרשימת ארגוני הטרור. בסיכום דבריו, הדגיש בלינקן כי ארה״ב ״נותרת מחויבת לעזור לשותפינו במפרץ להגן על עצמם מפני איומים, כולל נגד איומים מתימן שרבים מהם מבוצעים בתמיכה איראנית. נגדיל את מאמצינו לסיים את המלחמה עצמה. אין פתרון צבאי לסכסוך זה. אנו קוראים לכל המפלגות לפעול למען פתרון פוליטי בר-קיימא״.

אתמול (שבת) הודיעה ריאד כי הצליחה לסכל מתקפת מזל״טים של החות׳ים על שדה התעופה ״אבחה״ בדרום-מזרח סעודיה. ביום רביעי האחרון הצליחו החות׳ים לפגוע בשדה התעופה, ויום למחרת כשלו שוב. השליח האמריקני המיוחד לענייני תימן, טים לנדרקרינג, נשלח בשבוע שעבר לשיחות בסעודיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית