שר ההגנה הטורקי: ״נתפשר״ על הטילים הרוסים אם ארה״ב תשקול תמיכתה בכורדים

הצבת טילי ה-S-400 הרוסים בטורקיה הובילה למתיחות עם ארה״ב ולסנקציות על טורקיה. בנוסף, הגישו סנאטורים דרישה לביידן להפעיל לחץ על אנקרה בנוגע להפרות זכויות אדם

טילי S-400, ארכיון. צילום: REUTERS/Tatyana Maleyeva

שר ההגנה הטורקי, הולוסי אקאר, אמר כי ייתכן ואנקרה תסכים להתפשר על נושא הצבת טילי ה-S-400 שרכשה מרוסיה, אם ארה״ב תעריך מחדש את תמיכתה במיליציה הכורדית YPG. הצבת הטילים בטורקיה בשנת 2019 הובילה להתגברות המתיחות עם ארה״ב, שדרשה שוב ושוב את הסרתם בטענה כי הם מסכנים את כוחות נאט״ו ועלולים לסייע לרוסיה, בעוד טורקיה מחזיקה בעמדה שהטילים, המהווים מערכת הגנה אווירית, דרושים לה עבור הגנה עצמית.

טורקיה טוענת כי ה-YPG, עמה משתפת ארה״ב פעולה נגד דאעש בסוריה, היא למעשה שלוחה של מפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK), ארגון מזוין הנלחם נגד טורקיה והמוגדר כארגון טרור על ידי מדינות שונות וארגונים בינ״ל, בכללם נאט״ו, ארה״ב וטורקיה עצמה.  

״הנושא הרגיש ביותר ביחסינו עם ארה״ב הוא תמיכתה של המדינה ב-YPG, הזרוע של מפלגת הפועלים בסוריה״, אמר אקאר בראיון לעיתון הטורקי ״הוריאט״. ״אנחנו יכולים למצוא פתרון ל-S-400 במו״מ שלנו עם ארה״ב, אבל אנו מצפים שהם יראו את העובדות על ה-YPG. אם לא נוכל למצוא פתרון לסוגיה זו, היחסים שלנו עם ארה״ב לא יוכלו להתקדם לשום מקום״.

אתר ״אל מוניטור״ שהביא את הדברים מציין כי זו הפעם הראשונה שישנה התייחסות מטעם אנקרה לנושא. ״ההצהרה ראויה לציון ובהחלט נעה מהרטוריקה המינימלית שהייתה עד היום״, אמר לאתר מנהל המחקר במכון האמריקני למדיניות חוץ, אהרון שטיין, אך הוסיף כי הכול למעשה חסר משמעות בפועל עד שנשיא טורקיה, רג׳פ טריפ ארדואן, יתבטא בנושא. ״הוא היחיד שחשוב באמת״, אמר שטיין.

טורקיה כבר שילמה מחיר כבר בשל התעקשותה לשמור על הטילים הרוסים. בקיץ 2019 סולקה מתכנית ה-F-35 של ארה״ב, ובדצמבר האחרון אף הושתו עליה סנקציות. בחודש שעבר אמר ארדואן כי הוא מקווה שממשל ביידן ינקוט ב״צעדים חיוביים״ במו״מ בנוגע לטילים.

ועוד בקשר ליחסי ארה״ב-טורקיה: מוקדם יותר השבוע הגישו הסנאטור הדמוקרטי רון ויידן, יחד עם עמיתו הרפובליקני מרקו רוביו, מכתב לנשיא ביידן שעליו מתנוססות חתימותיהם של למעלה מ-50 סנאטורים משתי המפלגות, הקורא לממשל האמריקני להפעיל לחץ על טורקיה בנוגע להפרות זכויות האדם במדינה, מצב הכולל ״דיכוי אוטוריטרי גובר והולך על מתנגדים מבית ומחוץ״ ו״השתקת כלי תקשורת ביקורתיים, סילוק שופטים עצמאיים והחלפתם בנאמני המפלגה, וכליאת עשרות עיתונאים״, לשון המכתב.

במכתב, התייחסו הסנאטורים גם למדיניות הטורקית כלפי הכורדים ולרכישת מערכת הטילים הרוסית. ״מדיניות החוץ של הנשיא ארדואן הופכת לוחמנית יותר ויותר. בשנים האחרונות, הוא תקף בעזות מצח את הכורדים הנלחמים בדעאש בסוריה בתמיכה אמריקנית, רכש מערכת הגנה אווירית רוסית למרות אזהרות שהיא אינה מתאימה לטכנולוגיה האמריקנית, וכן עודד את אזרבייג׳אן להשתמש באלימות כדי ליישב את הסכסוך הטריטוריאלי שלה עם ארמניה״, כתבו.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית