שומעים כל מילה: תעשייה אווירית פיתחה מערך אנטנות ייחודי לשוק הקומינט

באלתא פיתחו מערכת קומינט שיודעת לקלוט דיבורים מהאוויר ולאכן את המקור - גם אם מדובר במילה אחת שנאמרה. ראיון מיוחד עם עדי דולברג, מנהל מפעל מודיעין באלתא

שומעים כל מילה: תעשייה אווירית פיתחה מערך אנטנות ייחודי לשוק הקומינט

עדי דולברג. צילום: תעשייה אווירית

שני גורמי אויב בזירת לחימה מבצעים תקשורת ביניהם. מנהלים שיחה קצרה, די בקומץ מילים. גבוה מעליהם משוטט כלי טיס בלתי מאוייש המצוייד במערכת החדשה של אלתא/תע"א COMDART. המערכת קולטת את חילופי הדברים, משדרת אותם בזמן אמת לתחנה קרקעית כאשר הדיווח כולל את פרטי השיחה וגם את איכון המיקום המדוייק של שני המדברים. מידע חיוני למפקדי "כוחותינו" כדי לקבל החלטות מבצעיות.

COMDART הוא מוצר חדש של מפעל המודיעין של אלתא, העוסק במודיעין, תקשוב ול"א. מנהל המפעל, עדי דולברג, מפרט בשיחה עם ישראל דפנס כמה מתחומי העיסוק של המפעל. תחום אחד מוגדר מיצוי מידע מודיעיני. המידע המודיעיני מגיע, אך מה עושים עם המידע? מערכות מתקדמות יודעות למצות מידע המגיע מחיישנים בכל תחומי החישה, תמונה, מכ"ם וסיגינט, מודיעין אותות. 

תחום נוסף של מפעל המודיעין מוגדר דומיננטיות בספקטרום. שליטה במרחב השידורי. בשדה הקרב מופעלות מערכות שידור אלחוטיות שיש להן 'חתימה ספקטרלית'. מכ"ם משדר בספקטרום, כמו גם מערכת ניווט GPS. מי שפועל במרחב הזה מעוניין לאכן שידורים, לדעת מי משדר ומהיכן, וירצה להפריע לשידורי האויב, לחסום אותם, לשבש שידורי אלחוט או מכ"ם האויב. 

זה תפקידן של מערכות ל"א, לוחמה אלקטרונית. הספקטרום הוא מרחב הלחימה התקשורתי, ובאלתא מפתחים מערכות המעניקות שליטה בספקטרום, כצורך טקטי חיוני. עדי דולברג: "מערכות מסוג זה הן מכפילות כוח משמעותיות בשדה הקרב. הן נותנות בידי המפקדים אמצעי הגנה ותקיפה בתחום הספקטרלי. זו המשמעות של  COMINT מודיעין תקשורת, ELINT מודיעין אלקטרוני ו-SIGINT מודיעין אותות. איכון שידורי תקשורת ומכ"ם של האויב ושיטות לחסום את שידוריו". 

המוצר החדש COMDART שייך לתחום ה-COMINT, מודיעין תקשורת. דולברג: "לגלות, לאכן ולזהות שידורי תקשורת אויב – זו המשימה של מערכות מסוג זה. בעבר הרחוק היכרנו האזנות לשידורי אויב. השידור נקלט, אבל מנין? מה מיקומו מהמדויק של המשדר/המדבר. 

פותחו שיטות להתגבר על קשיי האיכון המדוייק. זה נעשה בעזרת מערך אנטנות והצלבה של שידורים. מערך כזה נתן כיוון השידור, אך לא מיקום מדויק, או לכל היותר איכון גס בתנאי שהשידור נמשך זמן רב. טכניקה מתקדמת יותר היא הפעלת כמה חיישנים, חיתוך מידע המתקבל מהם וכך מקבלים איכון  – אלו השיטות המסורתיות. אלא שטכניקות אלו הצריכו שידורים ארוכים ומערך חיישנים מורכב ויקר.

COMDART מבוסס על פטנט ייחודי של אלתא, הטמון באנטנה הקולטת את שידורי האויב. דולברג מסביר כי מדובר במקלט קומפקטי רב-ערוצי, משקלו ק"ג בודדים בלבד, אנטנה אחת בודדת, שאת סודותיה אין אלתא מגלה, והמכשיר המותקן בפלטפורמה מוטסת נותן איכון מיידי. 

המערכת מזהה שידורי תקשורת בתחומי UHF ו-VHF ופועלת גם בשטח פתוח וגם בסביבה עירונית צפופה. המקלט יכול לקלוט, לעבד ולשדר תקשורת אפילו תהיה מורכבת ממלה אחת.  

איך זה עובד? המכשיר קולט את תשדורת ותקשורת האויב, מעבד את המידע, משדר לקרקע מיידית את התוכן ואת מיקום מקור התקשורת. האנטנה בולטת מהמכשיר כמה סנטימטרים ויודעת לתת כיוון תלת-ממדי של מקור השידור. 

אולי יעניין אותך גם