ניסוי בירוחם: הטסת רחפנים ללא GPS

חברת SIGHTEC וחברת Simplex-C2 לקחו חלק בניסוי

תמונה מהניסוי בירוחם מצורפת למייל. ״צילום: דרור בן דוד, מטריקס״

"רחפנים באפילה", ניסוי ראשון מסוגו בעולם להטסת רחפנים אוטונומיים אזרחיים בסביבה מנוטרלת GPS נערך בהצלחה בשדה ניסוי לכלי טיס בלתי מאוישים בירוחם, לטובת הצגת פתרונות בטיחות לטיסות רחפנים מחוץ לקשר עין לרשות התעופה האזרחית. הניסוי נערך במסגרת פרויקט של משרד התחבורה שמובילים נתיבי איילון ורשות החדשנות, המכונה מיזם נעמ"ה - ניידות עירונית במרחב האווירי. 

הניסוי נועד לבחון את הטסת רחפנים בבטחה בעזרת ניווט אופטי וזאת במצב של התמודדות עם שיבושי -GPS, אירוע שכיח בסביבה העירונית. שמירה על נתיב טיסה גם ללא GPS הוא תנאי הכרחי למשימות אוטונומיות של רחפנים, בכדי למנוע מהרחפן לסכן בני אדם, כלי רכב וכלי טיס אחרים. לאתר הניסוי הובא חוסם GPS כדי לבדוק את יכולת הרחפנים לנווט באופן מוצלח גם ללא הרשת הלווינית. הצלחת הניסוי היא אבן בניין חשובה בדרך לאישור פעולת רחפני משלוחים בישראל. זהו תחום בעל פוטנציאל כלכלי של מיליארדי דולרים בעולם.

הניסוי נערך במסגרת מכרז שערכה חברת נתיבי איילון, לאיתור טכנולוגיות להתמודדות עם שיבושי GPS. חברת SIGHTEC, המפתחת מערכת להתמצאות מרחבית ויזואלית עבור כלי טיס אוטונומיים על בסיס ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית נבחרה להציג את פתרונה לניווט אופטי וזאת בשילוב עם מערכת השליטה והבקרה FlightOps.io של חברת Simplex-C2 המאפשרת שליטה אוטונומית במערכי רחפנים לעולם המשלוח, האבטחה, החקלאות והבטחון.

מערכת NavSight, שפותחה על ידי חברת SIGHTEC, מאפשרת התמצאות מרחבית באמצעות מצלמה עבור כלי טיס אוטונומיים, ביום ובלילה, לטובת טיסות רחפן בטוחות, לרבות ניווט ונחיתה מבוססי תמונה - ללא GPS, גילוי וסיווג אובייקטים קרקעיים ואוויריים וכן בניית מודלים תלת מימדיים לטובת הבנה מלאה של סביבת הכלי והשינויים החלים בה. NavSight הופך את מצלמת הרחפן לסנסור חכם וזול המאפשר לו "לראות ולהבין את הסביבה" בדומה למטיס האנושי.

 NavSight משלב אלגוריתמיקה בחזית המחקר האקדמי, לרבות פיתוחים מהמעבדה של פרופ' יוסי פרנצוס באוניברסיטת בן גוריון, המדען הראשי של החברה, ביחד עם טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית. לקוחות החברה כוללים אינטגרטורים של חברות רחפנים ומערכות מוטסות אחרות מהעולם הצבאי כמו התעשייה האווירית ואלתא מערכות, וכן אינטגרטורים למשימות רחפן אזרחיות מגוונות, לרבות משלוחים, מיפוי, אבטחה, שיטור והצלה.

מערכת הפעלת הרחפנים FlightOps.io המפותחת ומוטמעת על ידי חברת סימפלקס (Simplex-C2.com)  מאפשרת הפעלת מערכים אוטונומיים של רחפנים מסחריים מחוץ לקשר עין ובמרחב משותף עם כלי טיס אחרים מאוישים ובלתי מאוישים. החברה זכתה במספר מכרזים של משרד התחבורה / נתיבי אילון והינה הטכנולוגיה הישראלית היחידה אשר רשות התעופה האזרחית אישרה לצורך ביצוע טיסות משלוחים מחוץ לקשר עין ובמרחב עירוני. כחלק ממכרזי מיזם נעמ"ה החברה ביצעה בהצלחה ובבטיחות מאות רבות של משלוחים מסחריים בישראל.

השילוב של יכולות  הניווט האופטי של SIGHTEC עם יכולות השליטה האוטונומיות והמגוונות של מערכת FlightOps מאפשר הטסה בטוחה של מערכי משלוחים, מיפוי ואבטחה גם מחוץ לקשר עין (BVLOS) וגם בתרחישי חסימת תקשורת ו GPS והופך להיות דרישה רגולטורית בשוק זה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית