שוב: מפגן כוח ימי אמריקני בים סין הדרומי

שתי נושאות מטוסים אמריקניות יחד עם ספינות התקיפה שלהן ביצעו פעילות משותפת באזור השנוי במחלוקת, ״על מנת להדגים את יכולת חיל הים לפעול בסביבות מאתגרות״

התרגיל האמריקני בים סין הדרומי, אאתמול. צילום: REUTERS

שתי נושאות מטוסים אמריקניות, ה״נימיץ״ וה״תיאודור רוזוולט״, יחד עם ספינות הליווי והתקיפה שלהן הכוללות משחתות וסיירות, ביצעו פעילות משותפת אתמול (ג׳) בים סין הדרומי, ״על מנת להדגים את יכולתו של חיל הים האמריקני לפעול בסביבות מאתגרות״, כך מסר חיל הים.

על פי הביטאון האמריקני הצבאי Stars & Stripes, תרגילים משותפים לשתי נושאות מטוסים הנם נדירים יחסית, אם כי תדירותם באזור האינדו-פסיפי עולה: משנת 2001 התקיימו רק תשעה תרגילים כאלה – אבל ארבעה מתוכם התקיימו מאז יוני האחרון. בחודש יולי, פעלו יחד ה״נימיץ״ וה״רונלד רייגן״ באזור ים סין הדרומי.

ארה״ב דוחה את תביעותיה של בייג׳ינג לריבונות בים סין הדרומי, מעבר לגבולות שכבר מוסכמים בחוק הבינלאומי, ועומדת לצידן של יריבותיה הכוללות את טאיוואן, הפיליפינים, וייטנאם, מלזיה וברוניי. בתקופת ממשל טראמפ תוגברו הפגנות הכוח והנוכחות האמריקנים הימיים באזור, והמתיחות לא שוככת גם תחת הנשיא החדש.

בחודש שעבר, כתגובה לפלישת מטוסי קרב סיניים למרחב האווירי של טאיוואן, נכנסה ה״תיאודור רוזוולט״ לים סין הדרומי, על מנת ״לבצע פעולות שגרתיות כדי להבטיח את חופש הים״, לשון הודעת הצי. בסוף השבוע שעבר הפליגה המשחתת ״ג׳ון מקיין״  דרך מיצר טאיוואן וביצעה ״מבצע חופש ניווט״ נוסף בים סין הדרומי.

״ההזדמנות להתאמן יחד משפרת את המיומנות הטקטית הקולקטיבית שלנו, תוך שמירה על היציבות והבטיחות האזוריים״, מסר מפקד קבוצת התקיפה של ה״נימיץ״, אדמירל משנה ג׳ים קירק, בהצהרה שכוונה היישר לבייג׳ינג. ״אנו מחויבים להבטיח שימוש חוקי בים שכל העמים נהנים ממנו, על פי החוק הבינלאומי״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית