שגריר סין בוושינגטון: ארה״ב יוצרת חוסר יציבות בעולם

בראיון לרשת סי.אן.אן, האשים השגריר את ארה״ב בהגבלת זרימה חופשית של טכנולוגיה ומידע, וטען כי סין פתוחה לכל החברות האמריקניות, דבר שלא בא לידי ביטוי בפועל

נשיא סין שי ג׳ינפינג יחד עם ג׳ו ביידן בתקופת כהונתו כסגן נשיא ארה״ב בשנת 2015, במחלקת המדינה. צילום: REUTERS/Mile Theiler

שגריר סין בוושינגטון מאשים את ארה״ב בהגבלת זרימה חופשית של טכנולוגיה ומידע, וביצירת חוסר יציבות ברחבי העולם. בראיון שהעניק לרשת סי.אן.אן, אמר השגריר, קוי טיאנקאי, כי ״סין פתוחה לכל החברות האמריקניות. כל מה שהחברות האלה רוצות הוא נתח שוק גדול בסין, אני לא חושב שהן רוצות לחלוק איתה את הטכנולוגיות שלהן אלא רק להרוויח כסף, אבל קיימות מגבלות שאף גוברות, שהטילה ממשלת ארה״ב״.

המציאות, כידוע, קצת שונה, שהרי סין חוסמת את ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות דוגמת גוגל, יוטיוב, טוויטר ופייסבוק מפעילות בשטחה. הנטייה היא להאשים את הצנזורה הדרקונית במדינה, אך ה-South China Morning Post, היוצא לאור בהונג קונג מבית עליבאבא – החברה אותה ייסד ג׳ק מא, שנעלם לאחרונה למשך מספר שבועות לאחר שמתח ביקורת על בייג׳ינג – מצטט מומחים הטוענים כי מטרה לא פחות חשובה בחרם זה היא מניעת תחרות עם טכנולוגיה מקומית.

בראיון שנערך עם העיתונאי פאריד זכריה, דחה קוי את האפשרות שמדינות חשובות נוספות, בכללן הודו, יפן ואוסטרליה, מוטרדות ממדיניות החוץ האגרסיבית של סין, ומיד החזיר את הכדור למגרש האמריקני באומרו ״העובדה היא, שבכל פעם שיש מעורבות מוגברת של ארה״ב, יש חוסר יציבות גדול יותר – בכל מקום בעולם״.

בהתייחסו להידרדרות היחסים בין שתי המדינות תחת ממשל טראמפ, שהטיל סנקציות רבות על חברות וישויות סיניות, שלח השגריר מסר מפויס לנשיא ג׳ו ביידן. ״מה שנעשה על ידי ארה״ב בשנים האחרונות עורר אנטגוניזם גדול בקרב העם הסיני״, אמר קוי. ״אבל אני עודני בטוח שאם שני הצדדים יבצעו את הבחירות הנכונות, אם נוכל להחזיר את היחסים למסלול יציב, יש פוטנציאל גדול והרבה הזדמנויות עבור שתי המדינות שלנו״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית