הממשלה מקדמת רכישת מטוסים ומסוקים חדשים לצה״ל

למרות ההשפעות של הקורונה על המשק הישראלי, אתמול (א) התחיל הליך אישור הרכש של מסוקים ומטוסים חדשים לצה״ל שיכלול מימון הלוואות במאות מליונים מקופת המדינה

צילום: דובר צה״ל

צעד לקראת תכנית רכש גדולה לחיל האוויר האמורה לשנות את פניו ולהצעידו קדימה במטוסי תדלוק, מסוקי תובלה ומטוסי קרב. בתום המתנה בת שנים אישר אתמול (א) הקבינט המדיני בטחוני מתווה כספי לרכש בסך כתשעה מיליארד דולר, רובו בכספי הסיוע הביטחוני האמריקני ומיעוטו בהלוואה. במשרד המשפטים יש התנגדות לחלק ההלוואה במתווה. 

לאחר אישור המתווה הכספי, אמורה מערכת הביטחון להציג לוועדת השרים להצטיידות את פרטי תכנית הרכש. הסעיף הראשון והדחוף יהיה עסקת רכש ארבעה מטוסי תדלוק KC-46 (בואינג) שיחליפו את מטוסי התדלוק 'ראם' הוותיקים והמתיישנים. סעיף שני בדחיפותו הם מסוקי תובלה שיחליפו את מסוקי 'יסעור'.

שני המועמדים הם מסוקי K של לוקהיד מרטין/סיקורסקי ו'צ'ינוק' של בואינג. לישראל דפנס נודע כי מפקד חיל האוויר וצוותי הבדיקה שלו כבר יודעים איזה משני דגמי המסוקים עדיף לחיל האוויר. בינתיים הדברים נשמרים מסווגים. בעסקת הרכש שאושרה נכללת גם "לפחות" טייסת מטוסי קרב נוספת. במשרד הביטחון, בחיל האוויר ובמפקדות הכוחות המיוחדים יש תומכים בנוסף, ברכש מספר מסויים של מטוס-מסוק V-22 OSPREY (בואינג). בעסקה כלול גם חימוש מיוחד לחיל האוויר וציוד למודיעין ותקשוב. 

בקרב יצרניות המטוסים חוזרים ומדגישים כי העיכובים הנמשכים בתהליכי קבלת ההחלטות בישראל גורמים לדחיות במועדי אספקה, ואפילו אם יאושרו היום עסקות רכש ויוגשו בקשות מפורטות לארה"ב, כלי הטיס יגיעו לחיל האוויר בעוד שנים. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית