צה״ל משביח את מטוסי ה"קרנף"

הושלמה השבחת מטוסי תובלה 'קרנף אוויוני' – מטוס ותיק בלבוש אלקטרוני- אוויוני חדש בבסיס נבטים 

צילום: עמית אגרונוב

בחיל האוויר הושלמה השבחתם של שמונה מטוסי תובלה ותיקים 'קרנף', הרקולס C-130 HI, שהושתלו בהם מערכות אוויוניקה חדשות  ונעשו שינויים מכניים המכשירים את המטוסים למשימות הנוכחיות.

שמונה ה'קרנפים האוויוניים'  הם חלק מטייסת 131 'אבירי הציפור הצהובה' בבסיס נבטים שבדרום, וציוותי האוויר והקרקע  מפעילים עתה מטוס תובלה ישן-חדש, מתקדם, מבצעי ובטוח. מטוסי 'קרנף' משרתים בחיל האוויר משנות ה-70. החל משנת 2008 נרכש דגם מתקדם 'שמשון' סופר הרקולס C-130J, טייסת 'הפילים',  ובמקביל הוחלט להשביח, לשפר ולשדרג את הקרנפים הוותיקים.

עבודות ההשבחה נעשו בתעשיה האווירית. תא הטייסים נהפך למה שקרוי בתעופה האזרחית קוקפיט זכוכית  (GLASS COCKPIT), נוספו מערכות אלקטרוניות, מסכי משימה לא עוד אנלוגיים אלא דיגיטליים, המציגים לטייסים את נתיבי הטיסה, נתוני המנועים והמכ"ם, מזג אוויר. לטייסים נוספו תצוגות עיליות (HUD), המקרינות לנגד עיני הטייס את נתוני הטיסה החיוניים ביותר, ללא צורך להשפיל עיניים אל לוח המכשירים. 

אחת התוספות החשובות ביותר היא יכולת העברת מידע  אלקטרונית ממטוס למטוס, תכונה רבת חשיבות בטיסות מבנה מבצעיות. אתר חיל האוויר מדווח כי נעשו שיפורים והשבחות ביכולת מטוסי 'קרנף' לתדלק באוויר מסוקי 'יסעור', אף זה שיפור מבצעי בעל חשיבות במילוי משימות המטוס ובהארכת טווח הטיסה המבצעי של המסוקים.  השבחת הקרנפים משפרת את יכולת הצוותים למלא משימות תובלה טקטיות ביתר בטיחות, לבצע טיסות בגובה נמוך, שהן אופייניות למטוסי תובלה, ולתדלק באוויר מסוקים.
 

אולי יעניין אותך גם