חמינאי מול ביידן: הקרב התקשורתי על הסכם הגרעין

המנהיג העליון של איראן אמר כי על ארה״ב להסיר את הסנקציות אם היא מעוניינת שאיראן תחזור להתחייבויותיה. הנשיא ביידן הצהיר כי ראשית, על איראן לעמוד בהתחייבויות אלה

צילום חמינאי: Poolfoto ZUMAPRESS.com via REUTERS. צילום ביידן: מתוך אתר הבית הלבן

הפינג-פונג הזה נמשך כבר מספר חודשים, מאז בחירתו של ג׳ו ביידן לנשיאות ארה״ב: כל מספר ימים מתבטא נציג איראני בכיר (לרוב מוחמד ג׳וואד זריף, שר החוץ) בנוגע לכך שאיראן תשוב להסכם הגרעין לאחר שארה״ב תסיר את הסנקציות. בתגובה, מתבטא נציג אמריקני בכיר (לרוב אנת׳וני בלינקן, מזכיר המדינה) ודורש את ההיפך: קודם שאיראן תפסיק להפר את ההסכם ולהעשיר אורניום ברמה גבוהה, ואח״כ – יהיה על מה לדבר בנוגע לחזרתה של וושינגטון להסכם. אתמול (א׳) הדהדו המפקדים העליונים של שתי המדינות את אותם המסרים, בהפרש של שעות ספורות זה מזה.  

״איראן היא זו שמילאה את כל התחייבויותיה על פי העסקה, לא ארה״ב ושלוש המדינות האירופיות״, אמר המנהיג העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי, בפגישה עם מפקדי חיל האוויר של המדינה. ״אם הן רוצות שאיראן תחזור להתחייבויותיה, על ארצות הברית להסיר בפועל את כל הסנקציות. לאחר שנוודא כי כולן הוסרו, נחזור לשיתוף פעולה מלא. זוהי ההחלטה הבלתי הפיכה והסופית, וקיים קונצנזוס לגביה בקרב כל הבכירים האיראנים״.

כעבור מספר שעות פורסם קטע מראיון של הנשיא ביידן ברשת CBS, בו הוא השיב בשלילה לשאלה האם ארה״ב תסיר את הסנקציות תחילה, על מנת להחזיר את איראן לשולחן המשא ומתן. ״האם הם צריכים קודם כל להפסיק להעשיר אורניום?״ שאל המראיין, וביידן הנהן בחיוב. בשבועות האחרונים התרבו הדיווחים ששתי המדינות כבר מנהלות מגעים חשאיים, דיווחים אותה הכחישה איראן מכל וכל. 

בתגובה ליציאתה של ארה״ב תחת ממשל טראמפ מהסכם הגרעין, מבצעת איראן עוד ועוד הפרות של הסכם הגרעין, בראשן כאמור העשרת אורניום ברמה של 20%, בנייה של מאגר אורניום מועשר ברמה נמוכה, ושימוש בצנטריפוגות מתקדמות. עמדת הממשל החדש בוושינגטון היא שהסכמה איראנית לחזרה לתנאי ההסכם תשמש מקפצה להסכם רחב יותר, שעשוי להגביל את פיתוח הטילים האיראני ואת פעילותה האזורית. טהרן שוללת שיחות בנוגע לתכניות הטילים הבליסטיים שלה ולמעורבותה ברחבי המזרח התיכון.

בהקשר זה ראוי לציין כי בסוף השבוע האחרון קיבלה איראן מעין גזר מארה״ב, בנוגע למלחמת הפרוקסי שלה עם סעודיה בתימן. בנאום מדיניות החוץ שנשא ביום חמישי האחרון, הכריז הנשיא ביידן כי ארה״ב תפסיק לתמוך בפעולותיה ההתקפיות של סעודיה נגד המורדים החות׳ים בתימן (הנתמכים על ידי איראן), וכן תחדל למכור לה נשק למטרה זו (אם כי, כצפוי, הוא הוסיף שארה״ב תמשיך לתמוך בסעודיה ולשמור על ריבונותה). ביידן אמנם אמר שהסיבה לכך היא כדי להפסיק את האסון ההומניטרי בתימן, הנחשב הנרחב והקטסטרופלי ביותר בעולם – אך עדיין, אלו יכולות להיות חדשות טובות עבור טהרן.  

ביום שישי האחרון ערך המזכיר בלינקן מפגש מקוון עם עמיתיו מבריטניה, צרפת וגרמניה, במסגרתו שוחחו הארבעה על האפשרויות השונות להחיות את הסכם הגרעין. בנוסף, באותו יום התכנסה המועצה לביטחון לאומי של ארה״ב לדון בנושא. מדובר בדיון בדרג הבכיר ביותר (הכולל גם את מזכירי המדינה וההגנה) שמטרתו לגבש את ההמלצות שמוצגות לנשיא. אתמול דיווח ה״וול סטריט ג׳ורנל״ כי פקחי סבא״א מצאו עקבות של חומר רדיואקטיבי בדגימות שלקחו משני אתרים באיראן במסגרת בדיקות שערכו בסתיו. העיתון מצטט מקורות דיפלומטים שטוענים כי הראיות מחזקות את הטענה שאיראן ניסתה לפתח נשק גרעיני, חרף הכחשותיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית