אקטיביסט לבנוני ביקר את חיזבאללה - וחוסל ברכבו

בשנה האחרונה, לאור המשבר הכלכלי הכבד בו מצויה לבנון, הגביר סאלים את קריאותיו כנגד החיזבאללה

אקטיביסט לבנוני ביקר את חיזבאללה - וחוסל ברכבו

זירת הרצח. צילום מסך. https://youtu.be/ruVkmmRAnMM

האקטיביסט הלבנוני, לוקמן סאלים, נמצא לאחרונה (4/2) ברכבו, כשהוא ירוי מספר רב של פעמים בחזהו. סאלים, בן ה- 58, מוסלמי שיעי במוצאו, עיתונאי ומפיק סרטים, היה ידוע כאחד המתנגדים הבולטים לחיזבאללה. 

בשנה האחרונה, לאור המשבר הכלכלי הכבד בו מצויה לבנון, הגביר סאלים את קריאותיו כנגד החיזבאללה, האשים אותו במצב הכלכלי והמדיני של המדינה וקרא לסילוקו מלבנון. סאלים מתח ביקורת חריפה על מעשי האלימות של חיזבאללה במדינה, שהלכו והחריפו אחרי הפיצוץ באוגוסט 2020 בנמל ביירות. על פי פרסומיו הכימיקלים שהתפוצצו בנמל הובאו לשם על ידי חיזבאללה בסיוע רוסי על מנת להעבירם לשלטון הסורי. 

סאלים נולד בלבנון, ואביו היה איש פרלמנט, אשר ייצג את הזרם השיעי במדינה. בשנות השמונים הוא למד פילוסופיה ושפות עתיקות באוניברסיטת הסורבון בפריז, וחזר לחיות בשכונה בפאתיה הדרומיים של ביירות, לא רחוק ממפקדות החיזבאללה. במהלך העשורים האחרונים עסק בתיעוד מעשי האלימות בלבנון, ממלחמת האזרחים והטבח במחנות הפליטים סברה ושתילה, ועד ימינו אלו.

סאלים יחד עם אשתו, הקים בית הוצאה לאור ואתר אינטרנט (https://www.umam-dr.org), שמטרתם תיעוד ההיסטוריה והפצתה, מתוך מטרה להביא לשלום פנימי בלבנון. העיתונאי הואשם לא אחת כמי שפועל ומרגל לטובת ישראל וארצות הברית. למרות הכחשותיו בנושא, פורסמו ב- Wikileaks מסמכים מסווגים של דיפלומטים אמריקאיים מ- 2010 ו- 2011, בהם מובאים סיכומי פגישות שנערכו עם סאלים באירופה ובוושינגטון ופירוט הכספים האמריקאיים שהועברו לידיו לתמיכה במיזמים שלו בלבנון, בהם קידום נציגים שיעים לפרלמנט, התומכים בסילוק חיזבאללה מלבנון. 

איומים על חייו של סאלים נשמעו לא אחת, אך בשנה האחרונה, כשקריאותיו נגד חיזבאללה גברו, כך גברו האיומים על חייו. לפני מספר חודשים רוססו קירות בית ההוצאה לאור שלו, וביתו הותקף על ידי מתפרעים. סאלים נרצח בדרכו לביתו, לאחר שנסע לדרום המדינה לבקר חבר. בדרכו חזרה ביום רביעי (3/2) התנתק הקשר איתו. משפחתו וחבריו החלו בחיפושים אחריו, לרבות פניות לציבור בדפי פייסבוק וברשתות החברתיות.

גופתו נמצאה ברכבו כיממה לאחר מכן, בדרך צדדית בסמוך לכפר הקטן אדושייך, הנמצא בשליטת החיזבאללה. חוקרי המשטרה מצאו כי הוא נורה שש יריות בבית החזה שלו, ושלוש יריות נוספות לראשו. הרשויות הלבנונית פרסמו כי חקירה משטרתית מתנהלת, והאשמים שיימצאו יועמדו לדין. דובר החיזבאללה גם הוא פרסם הודעה, לפיה הממשלה הלבנונית נדרשת לחקור במהירות את מקרה הרצח ולהביא את האשמים לדין.

כתגובה לרצח, ציינה השגרירה האמריקאית בלבנון, כי "הרצח אינו רצח של אדם בודד, אלא תקיפה ברוטלית על יסודות הדמוקרטיה, זכויות האזרח וחופש הביטוי". 

אולי יעניין אותך גם