בגלל החות׳ים: גובר החשש מאסון אקולוגי אדיר לחופי תימן

המורדים החות׳ים הודיעו לאו״ם כי הם ״ממליצים״ להשהות את ההכנות לשליחת צוות שאמור היה לבצע הערכת מצב במכלית נפט מתפרקת ונטושה. האם הסרתם מרשימת הטרור של ארה״ב תשנה את המצב?

מורדים חות׳ים. צילום: REUTERS/Khaled Abdullah

המורדים החות׳ים בתימן הודיעו בשבוע שעבר לאו״ם כי הם ״ממליצים״ להשהות את ההכנות לשליחת צוות מטעמו, שאמור היה להגיע לבצע הערכת מצב במכלית הנפט המתפרקת ״סאפר״, שעל סיפונה 1.1 מיליון חביות של נפט גולמי הנמצא בסכנה ממשית להישפך לים.

המכלית ננטשה מספר קילומטרים מנמל ראס עיסא בים האדום, צפונית לעיר חודידה בשנת 2015. במהלך השנים, הזהירו מומחים שוב ושוב מאסון אקולוגי פוטנציאלי אדיר אם יגלוש הנפט לים, ואף הביעו חשש מפיצוץ המכלית הרעועה, בשל הצטברות גזים. בנובמבר אשתקד, לאחר מאבקים רבים ודחיות חוזרות ונשנות, נתנו המורדים (השולטים באזור) אישור לאו״ם לבדוק את מצב המכלית שלחופי המדינה המרוסקת.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת, כי צוות של האו״ם יחד עם חברה פרטית שנשכרה למטרה זו היו אמורים לנסוע לאזור בחודש הבא. אך כעת אמר דובר האו״ם, סטפן דוז׳ריק, שהחות׳ים ״שוקלים לבחון מחדש״ את האישור הרשמי שכאמור כבר נתנו – שחשיבותו בכך שהוא מספק ערבויות ביטחוניות. דוז׳ריק הוסיף, כי האו״ם הוציא כבר למעלה משלושה מיליון דולר על ההכנות למשימה, וכי הוא ״מודאג מאוד״ מהאפשרות שהמורדים ימשכו לבסוף את האישור.

כעת נכנס הגורם האמריקני לתמונה, והוא עשוי לשנות את המצב. במסגרת נאום מדיניות החוץ שנשא ביום חמישי האחרון הודיע נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, כי ארה״ב תסיים את תמיכתה במבצעי ההתקפה של סעודיה בתימן, כולל הפסקת מכירת נשק המיועד לכך (עם זאת, הצהיר כי תמשיך לסייע לריאד ולתמוך בה). למחרת, מסרה מחלקת המדינה כי ארה״ב תסיר את החות׳ים מרשימת ארגוני הטרור שלה – אליה הוכנסה בחודש ינואר, בשלהי כהונתו של ממשל טראמפ, פעולה שמומחים לאזור קושרים בינה לבין הקשיים הספציפיים שמערימים המורדים בנוגע למכלית.

״להחלטתנו אין קשר לתפיסתנו בנוגע החות׳ים ולהתנהגותם הראויה לכל גינוי, הכוללת מתקפות נגד אזרחים וחטיפת אזרחים אמריקנים״, נמסר בהודעה. ״היא נובעת באופן בלעדי מההשלכות ההומניטריות של סיווג זה (הכנסה לרשימת ארגוני הטרור, מ״ק), שנעשה על ידי הממשל הקודם ברגע האחרון – החלטה שהאו״ם וארגוני זכויות אדם הבהירו שרק תגביר את המשבר ההומניטרי החמור בעולם״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית