טורקיה: ארה״ב מאחורי ניסיון ההפיכה. מח׳ המדינה: שקר חסר אחריות

שר הפנים הטורקי טען כי ארה״ב תכננה את ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016, שבוצע בפועל על ידי תומכיו של גולן, וכי אירופה תמכה בכך

ארדואן בלווייתו של אחד מהרוגי ניסיון ההפיכה הכושל, יולי 2016. צילום: REUTERS/Murad Sezer

שר הפנים הטורקי, סולימאן סוילו, האשים בשבוע שעבר (ה׳) את ארה״ב כי היא עומדת מאחורי ניסיון ההפיכה הכושל במדינה בשנת 2016, בניסיון להפיל את הנשיא רג׳פ טאיפ ארדואן. על פי ה״דיילי הוריאט״ הטורקי, טען סוילו כי ארה״ב תכננה את ניסיון ההפיכה, שבוצע בפועל על ידי תומכיו של מתנגד המשטר פאתהוללה גולן, המתגורר בפנסילבניה, וכי אירופה ״הביעה התלהבות״ מכך.

״ארצות הברית לא הייתה מעורבת בניסיון ההפיכה ב-2016 בטורקיה, וגינתה אותו באופן מיידי. טענותיהם של גורמים בכירים בטורקיה שאמרו לאחרונה כי ההיפך הוא הנכון הן שקריות לחלוטין״, כך נמסר בהודעה של מחלקת המדינה. הערות אלה, וכן טענות נוספות חסרות בסיס וחסרות אחריות בנוגע למעורבות ארה״ב, אינן עולות בקנה אחד עם מעמדה של טורקיה כשותפה בנאט״ו וכשותפה אסטרטגית של ארה״ב״.

השבועון The Arab Weekly, היוצא לאור בלונדון, מציין כי מאז 2016 עצרה טורקיה כמעט 300 אלף איש בשל חשד לקשרים עם גולן, והשעתה או פיטרה למעלה מ-150 אלף עובדי מדינה. כמו כן, עשרות חברי אופוזיציה נאסרו, ומאות כלי תקשורת נסגרו. למעלה מ-250 איש נהרגו בניסיון ההפיכה.

ארה״ב דחתה שוב ושוב את בקשותיה של אנקרה להסגרת גולן, מה שהוסיף למתיחות בין הצדדים, שהגיעה לשיא בדצמבר האחרון כאשר ממשל טראמפ הטיל סנקציות על טורקיה בגין רכישת מערכות S-400 מרוסיה – זאת לאחר שכחצי שנה קודם לכן הדיחה אותה מתכנית מטוסי ה-F35 שלה. גם האיחוד האירופי אישר הטלת סנקציות, בשל קידוחי הגז של טורקיה במזרח הים התיכון, באזורים הטריטוריאליים של יוון וקפריסין.

ארדואן הצהיר כי הוא מעוניין לשפר את יחסיה גם עם ארה״ב וגם עם אירופה. באיגרת ששלח לנשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, לאחר השבעתו, כתב כי הוא ״מאמין ששיתוף הפעולה החזק והברית בין מדינותינו ימשיכו לתרום לשלום עולמי, כפי שהיה עד היום״. ואולם, בפועל אין כל איתות על כך שאנקרה מתכננת לשנות משהו במדיניותה הגיאו-פוליטית הסבוכה והמתריסה, השולחת זרועות ברחבי המזרח התיכון ואפריקה, או בנוגע לקידום דמוקרטיה וזכויות אדם במדינה.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית