לקחי אסון המסוקים: טכנולוגיות חדישות ותאורה מיוחדת למסוקים

מותם של 73 לוחמים באסון הותיר טראומה קשה בחיל האוויר. תאורת להבים, שיטת טוס-אל-חוט, ומערכת דיגיטלית לבקרת טיסה אוטומטית הן חלק מאמצעי הבטיחות שיותקנו במטוסי התובלה הבאים של ישראל

זירת התרסקות מסוקי היסעור. צילום: גיל פסטרנק, דובר צה״ל

טכנולוגיות חדשות בהפעלת מסוקים, אמצעי תאורה בקצות להבי המסוקים (רוטורים) ומערכות למניעת התנגשות מהווים חלק מהלקחים שנלמדו בעקבות אסון המסוקים שהתרחש ב-4 בפברואר 1997, והותיר טראומה קשה בחיל האוויר. ועדת החקירה שהוקמה בעקבות האסון המליצה, בין היתר, על הקמת להק מסוקים במטה החיל. האמצעים החדשים יותקנו בשני הדגמים של מסוקי התובלה, שאחד מהם ייבחר על ידי חיל האוויר להחליף את מסוקי יסעור הוותיקים: CH-53 King Stallion של לוקהיד מרטין סירוקסקי, או Chinook CH-47 של בואינג.

טייסי מסוקים ותיקים בחיל האוויר מסבירים, כי במסוקים יש מערכות זיהוי התקרבות, אולם קיים קושי להשתמש בהם בטיסות מבנה, כאשר המרחק בין קצות הרוטורים של המסוקים קצר. אזהרה כזאת עלולה להיות קצרה מידי בטיסת לילה. "יישמע צפצוף אזהרה, אך יתכן שהטייס לא יספיק להרים את הסטיק כדי להתרחק". מאידך, בטיסת לילה רואה הטייס את שכנו, כאשר תאורת קצות הלהבים המסתובבים יוצרת עיגול צבעוני גדול ובולט בחשיכה. יש במסוק כמה סוגי תאורה: תאורת מבנה על גוף המסוק, תאורת מנועים פולטי חום הנראים היטב בלילה, ותאורת קצות הלהבים.

מסוק K של לוקהיד מרטין מונהג בשיטת טוס-אל-חוט (FBW) המבטיחה שליטה מרבית בכלי הטיס, ומכילה גם אזהרה מפני התנגשות עם הקרקע. כאשר המסוק מתקרב מידי לקרקע, המערכת נוטלת מידי הטייס את השליטה על ההגאים (Over Ruling) ומונעת התנגשות. במטוס צ'ינוק בלוק 2 של בואינג מותקנות מערכת דיגיטלית לבקרת טיסה אוטומטית, מערכת ראייה אינפרה-אדום  FLIRומערכת Ground Proximity לאזהרה מפני התקרבות לקרקע. כמו כן, הטייסים מצוידים במשקפיים מיוחדים לראיית לילה.  

בנוסף, חברת THALES פיתחה מערכת למניעת התנגשות עם הקרקע, HTAWS (ר״ת של  Helicopter Terrain and Awareness System), שמותקנת בכלי טיס של חברות רבות, כולל בואינג.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית