גנץ על החלטת בית הדין בהאג: ״החלטה חמורה שאין לה כל יסוד במשפט הבינ״ל״

״בית הדין לא נועד לרפות את ידיהן של מדינות דמוקרטיות במאבקן בטרור ובמאמציהן להגן על אזרחיהן״, אמר שר הביטחון. דובר צה״ל: ״צה״ל מגבה לחלוטין את משרתיו, הפועלים באומץ להגנת מדינת ישראל ואזרחיה״

פתיחת שנת המשפט 2020 בבית הדין הפלילי הבינלאומי. צילום: אתר בית הדין

על רקע החלטת שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כי ניתן לפתוח בחקירה נגד גורמים שונים במדינת ישראל, שלח אתמול (שבת) שר הביטחון, בני גנץ, איגרת מיוחדת לחיילי ומפקדי צה"ל ואנשי מערכת הביטחון, בה התייחס לצעד זה כאל ״החלטה חמורה שאין לה כל יסוד במשפט הבינלאומי. ההליך במסגרת בית הדין הפלילי מתנהל בחוסר סמכות, והוא מופרך ונועד להוות כלי שרת בידי חורשי רעתה של מדינת ישראל, ואלו המבקשים לפגוע בה על ידי ניצול פוליטי של גופים בינלאומיים."

עוד ציין שר הביטחון כי "בית הדין לא נועד לרפות את ידיהן של מדינות דמוקרטיות במאבקן בטרור ובמאמציהן להגן על אזרחיהן. צה"ל ואנשיו, ומערכת הביטחון כולה, ימשיכו להגן על המדינה ואזרחיה, במסירות ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכיה של מדינת ישראל, על ערכי צה"ל, ותוך הקפדה על כללי הדין הבינלאומי. למדינת ישראל מערכות משפט איכותיות, מקצועיות ועצמאיות, הכוללות מנגנוני בדיקה, חקירה ושיפוט מקצועיים ואפקטיביים, העושים את עבודתם נאמנה״. בסיכום דבריו, הבטיח גנץ כי מדינת ישראל ומערכת הביטחון ״יפעלו בנחישות כדי למנוע פגיעה במפקדי צה״ל וחייליו, ואנשי מערכת הביטחון כולה״.

דובר צה״ל מסר כי ״צה"ל והרמטכ״ל בראשו מצרים על החלטתו של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. עמדת מדינת ישראל היא שמדובר בהחלטה מוטה, בלתי-עניינית ונטולת סמכות. צה״ל הגן וימשיך להגן, בנחישות ובכל הזירות על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, מתוך מחויבות מלאה לרוח צה"ל, לערכיו ולחוקי מדינת ישראל והדין הבין-לאומי. צה״ל מגבה לחלוטין וימשיך לגבות את כלל משרתיו, בסדיר ובמילואים, הפועלים באומץ ובמסירות להגנת מדינת ישראל ואזרחיה. צה״ל ערוך לתת גיבוי וסיוע לחייליו ולמפקדיו, ככל שיידרש״.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס שוב אמש להחלטת בית הדין. "זאת אנטישמיות מזוקקת. בית הדין הזה הוקם כדי למנוע זוועות כמו השואה הנאצית נגד העם היהודי, וכעת הוא תוקף את המדינה היחידה של העם היהודי״, אמר. ״בית הדין המגמתי הזה, שמטיח את ההאשמות ההזויות האלה נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, מסרב לחקור את פשעי המלחמה האמיתיים שמבצעות דיקטטורות אכזריות כמו איראן וסוריה מדי יום״.

ביום שישי בערב, הודיע בית הדין הפלילי בהאג, ה-ICC (International Court), כי בסמכותו לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים במדינת ישראל ולדון בעתירות שעניינן דברים שהתרחשו במזרח ירושלים, יהודה, שומרון ועזה. בבסיס להחלטה – שהתקבלה ברוב של 2:1 – קבעו השופטים כי הרשות הפלסטינית היא חברה באמנת רומא, אמנה בינלאומית עליה חתומות 138 מדינות (ישראל וארה״ב אינן נמנות עליהן), המבססת את סמכות ביה״ד לבצע חקירות ודיונים משפטיים. בהחלטתו, מתיר בית הדין לפתוח בחקירה גם נגד חמאס.

תגובת תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל על החלטת ביה״ד הבינ״ל בהאג:

"פעולות צה"ל במסגרתן הוא מגן על תושבי מדינת ישראל מפני מתקפות טרור ביהודה ושומרון ורצועת עזה הן פעולות לגיטימיות, ואין עליהן עוררין. ההתעלמות של בית הדין הבינלאומי מהפרות זכויות אדם מצד ארגונים רצחניים ברחבי תבל מוכיחה את הגישה המפלה בה הוא נוקט כלפי מדינת ישראל. גישה זאת עומדת ביסוד החלטה מצערת זו.

"ללא קשר לערכאות בינלאומיות כאלו ואחרות ולאור האמון המלא שיש לנו בצה״ל, במוסריותו וביכולות התחקור שלו, הסוגייה הפלסטינית ניצבת לפתחנו כאתגר אסטרטגי לאומי. הדרך להתמודד עמה היא באמצעות חתירה להיפרדות מושכלת וזהירה. כזו שתבטיח את עתיד מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ובטוחה עם רוב יהודי מוצק לדורות ברוח ערכי מגילת העצמאות״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית