מיאנמר: כתב אישום נגד סו צ׳י בגין אחזקת מכשירי קשר

יומיים אחרי ההפיכה הצבאית, הגישה המשטרה כתב אישום וביקשה להחזיק את המנהיגה המודחת במעצר. ארגון ASEAN: אישומים מגוחכים, מהלך אבסורדי של החונטה

מיאנמר: כתב אישום נגד סו צ׳י בגין אחזקת מכשירי קשר

אונג סן סו צ׳י, ארכיון. צילום: REUTERS/Soe Zeya Tun

משטרת מיאנמר הגישה כתב אישום נגד המנהיגה המודחת, אונג סן סו צ׳י, בגין ייבוא בלתי חוקי של ציוד תקשורת, והיא תוחזק במעצר עד ה-15 בפברואר, מהלך שבא בעקבות ההפיכה הצבאית במדינה ביום שני, שהתרחשה שעות לפני התכנסות הפרלמנט החדש שנבחר בבחירות דמוקרטיות.

על פי ההאשמות, במהלך חיפוש נמצאו שישה מכשירי קשר בביתה של אונג סן סו צ׳י שיובאו באופן בלתי חוקי, והמשטרה מבקשת להשאירה במעצר על מנת ״לחקור עדים, לבקש ראיות ולפנות לייעוץ משפטי״, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.

״האשמות אלה רק מחזקות את ערעור שלטון החוק והתהליך הדמוקרטי במיאנמר״, אמר אתמול (ד׳) דובר האו״ם, סטפן דוז׳אריק. ״אנו ממשיכים לקרוא לשחרורה המיידי של אונג סן סו צ׳י ולשחרורם של כל האחרים שנעצרו על ידי הצבא בימים האחרונים״. יו״ר הפרלמנטרים לזכויות האדם של ארגון אומות דרום-מזרח אסיה (ASEAN), צ׳ארלס סנטיאגו, מסר כי האישומים מגוחכים, וכי מדובר ב״מהלך אבסורדי של החונטה לנסות להכשיר את לקיחת הכוח הבלתי חוקית שלהם״.

להזכיר, כי סו צ׳י, כלת פרס נובל לשלום, שהתה במעצר בית במשך כ-15 שנים, בין 1989 ל-2010, בעת שנאבקה על הדמוקרטיה במדינתה למול החונטה הצבאית. ב-2010 נערכו הבחירות הדמוקרטיות הראשונות במדינה, בהן זכתה מפלגתה של סו צ׳י ברוב עצום. עם זאת, על פי החוקה החדשה שכוננה במדינה, הצבא שמר על 25% ממושבי הפרלמנט ועל תפקידי ממשל בכירים.

הדמוקרטיה במדינה התנהלה בשבריריות רבה בעשור האחרון – כשגם סו צ׳י עצמה סופגת ביקורת רבה על שתיקתה נוכח הטבח בבני המיעוט הרוהינגי המוסלמי והגנתה על הצבא, אולי בלית ברירה. היה זה רק עניין של זמן עד שתתחולל הפיכה נוספת. חרף גל הגינויים ברחבי העולם המערבי, שכללו אפילו איום של נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן בהטלת סנקציות, קשה לראות מה ייעשה בפועל.

אולי יעניין אותך גם