ארה״ב ורוסיה האריכו את אמנת בקרת הנשק הגרעיני

אמנת ה-New START, שעמד לפקוע בהמשך השבוע, מגבילה את פריסת ראשי הנפץ הגרעיניים של שתי המדינות. בלינקן: ״הארכת האמנה הופכת את העולם למקום בטוח יותר. מרוץ גרעיני היה מסכן את כולנו״

ביידן ופוטין, ארכיון. צילום: REUTERS/Alexander Natruskin

ארה״ב ורוסיה הודיעו אתמול (ד׳) כי האריכו את אמנת בקרת הנשק New START בחמש שנים, עד לפברואר 2026, תוך שמירה על מגבלות הפריסה המצוינות באמנה הנוכחית, שתוקפה יפקע ביום שישי.

האמנה נכנסה לראשונה לתוקף בשנת 2021, והיא מגבילה את שתי המדינות לפריסה של לא יותר מ-1,550 ראשי נפץ גרעיניים ואסטרטגיים כל אחת, וכן מטילה מגבלות על מפציצים וטילים קרקעיים וימיים. מומחים הביעו חשש מכך שפקיעת האמנה תוביל למירוץ חימוש גרעיני. נשיא ארה״ב הקודם, דונלד טראמפ, התנגד לאורך כהונתו להאריך את האמנה בטענה שהיא ״מלאה בחורים״, וניסה לקשור אותה להגבלת החימוש הסיני. אך מחליפו, ג׳ו ביידן, הודיע עוד טרם בחירתו כי יפעל לשנות את המצב.  

״הנשיא ביידן התחייב לשמור על העם האמריקני מפני איומים גרעיניים על ידי החזרת השליטה על הפצת נשק״, כתב מזכיר המדינה, אנת׳וני בלינקן, בהצהרה רשמית. ״היום, ארה״ב עשתה את הצעד הראשון לקראת השלמת הבטחה זו״. עוד ציין בלינקן – בהתייחסות מרומזת לחיכוכים עם רוסיה בנושא מתנגד המשטר אלכסיי נבלני, פריצות סייבר המיוחסות למוסקבה, מעורבות באפגניסטן והפרות זכויות אדם – כי ״במיוחד בתקופות של מתיחות, קיימת חשיבות חיונית לאימות המגבלות על הנשק הגרעיני הבין-יבשתי של רוסיה. הארכת אמנת ה-New START הופכת את העולם למקום בטוח יותר. מרוץ גרעיני בלתי מוגבל היה מסכן את כולנו״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית