מדד החדשנות של בלומברג: דרום קוריאה במקום הראשון, ישראל בשביעי

המדד מדרג את שישים המדינות החדשניות ביותר בעולם תוך שימוש בשבעה קריטריונים הכוללים הוצאות מו״פ, ריכוז הייטק, פעילות פטנטים ועוד. ארה״ב נדחקה מחוץ לעשיריה הראשונה

BIGSTOCK/Copyright: Wrightstudio

קוריאה הדרומית התמקמה שוב במקום הראשון במדד החדשנות השנתי של בלומברג  שפורסם אתמול (ד׳), ובעקבותיה דורגו סינגפור ושווייץ. גרמניה, שעמדה בראש הרשימה בשנה שעברה, הגיעה הפעם למקום הרביעי, ארה״ב נדחקה מחוץ לעשירייה הראשונה והגיעה למקום ה-11, סין נמצאת במקום ה-15, וישראל הגיעה למקום השביעי – הדרדרות של מקום אחד מהשנה שעברה.

המדד מדרג את שישים המדינות החדשניות ביותר בעולם, על ידי ניתוח של עשרות קריטריונים תוך שימוש בשבעה מדדים המשוקללים בצורה זהה. אלה כוללים הוצאות מחקר ופיתוח, תפוקה, פעילות פטנטים, וריכוז חברות ציבוריות בהייטק. באתר החברה נכתב כי ״דירוג 2021 משקף עולם שבו המאבק נגד מגפת הקורונה הביא לידי ביטוי חדשנות: ממאמצים ממשלתיים להכלת המגפה, דרך התשתית הדיגיטלית המאפשרת לכלכלות לעבוד, ועד למרוץ לפיתוח חיסונים שעשויים לסיים את זה״. שמות שמופיעים במדד כוללים את חברות זום ופייזר.  

ישראל הגיעה למקום הראשון זו השנה הרביעית במדד אינטנסיביות המחקר והפיתוח שלה, וכן למקום הראשון בריכוז חוקרים, ושמרה על המקום החמישי בריכוז חברות הייטק. לעומת זאת, הגיעה למקום ה-30 בלבד בייצור ערך מוסף.

חזרתה של קוריאה הדרומית למקום הראשון נובעת בעיקר מגידול בפעולות הפטנטים שלה, לצד ביצועים חזקים במו״פ ובייצור. סינגפור הגיעה למקום השני הרבה בזכות העובדה שהקצתה תקציבים ממשלתיים נרחבים כדי לסייע לעובדים ולחברות במעבר לכלכלה דיגיטלית.

״בעוד שבעבר היינו המנהיגים הבלתי מעורערים בתחומי המדע וההנדסה, אנו ממלאים כיום תפקיד פחות דומיננטי״, כך נכתב בדו״ח של מועצת המדע הלאומי של ארה״ב בשנה שעברה, דבר שמשתקף גם בהידרדרותה במדד. אתר בלומברג מציין כי ארה״ב מקבלת ציונים נמוכים במיוחד בכל הנוגע להשכלה גבוהה, ומשייך זאת חלקית למספרם הנמוך יותר של סטודנטים זרים, הנוטים להתבלט בתחומים אלה – מספר שצנח גם בשל מגפת הקורונה וגם בשל מדיניות האנטי-זרים של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ.

נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, התחייב להמריץ את הייצור בארה״ב בהשקעה של 300 מיליון דולר במו״פ ובטכנולוגיות חדשניות, מדיניות לה נתן את השם Innovate in America.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית