אין הפתעות: 3.5 שנות מאסר בפועל הושתו על אלכסיי נבלני

״השיטה היחידה של פוטין היא הרג, הוא יירשם בספרי ההיסטוריה כמרעיל התחתונים. פגעתי בו כששרדתי״, אמר מתנגדו החריף ביותר של נשיא רוסיה. ארה״ב והאיחוד האירופי גינו את המהלך וקראו לשחרורו המיידי של נבלני

אין הפתעות: 3.5 שנות מאסר בפועל הושתו על אלכסיי נבלני

נבלני בזמן השימוע, אתמול. צילום: Moscow City Court Press Office/TASS via REUTERS

בצעד צפוי, המיר אתמול (ג׳) בית המשפט במוסקבה את עונש המאסר על תנאי של מתנגד המשטר בחריף ביותר, אלכסיי נבלני, בשלוש שנים וחצי של מאסר בפועל. עורכי דינו של נבלני הודיעו שיערערו על גזר הדין, שצפוי להימשך שנתיים ושמונה חודשים לאחר ניכוי החודשים בהם כבר ישב בכלא. מדינות רבות, בכללן ארה״ב, גרמניה, בריטניה וכן האיחוד האירופי, קראו למוסקבה לשחררו באופן מיידי.

״ההליכים הנוכחיים נגד מר נבלני מהווים את המשך המאמצים להפר את זכויותיו ולדכא את הפלורליזם הפוליטי״, נכתבה בהצהרה של מחלקת המדינה האמריקנית. ״אנו חוזרים על קריאתנו לממשלת רוסיה לשחרר באופן מיידי וללא תנאים את מר נבלני ואת מאות האזרחים הרוסים האחרים שעוכבו שלא כדין בשבועות האחרונים בגין מימוש זכויותיהם, כולל הזכויות לחופש הביטוי ולהתכנסות לא אלימה״.  

״אני קוראת לרוסיה לעמוד בהתחייבויותיה הבינלאומיות ולשחרר  אותו באופן מיידי״, כתבה בטוויטר נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, ושיתפה גם את הציוץ של ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג׳וזף בורל, שכתב כי ״גזר הדין נוגד את ההתחייבויות הבינלאומיות של רוסיה בנושא שלטון החוק וחירויות יסוד״. שארל מישל, נשיא המועצה האירופית, כתב כי ״איננו מקבלים את גזר הדין. אסור להפוך צדק לפוליטי״.

נבלני נעצר ב-17 בינואר כשחזר למוסקבה מגרמניה, שם התאושש במשך חמישה חודשים לאחר שהורעל בגז נוביצ׳וק – שלדבריו הוטמן בתחתוניו על ידי סוכני השירות החשאי הרוסי שפעלו בשליחות יריבו, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, טענות שהקרמלין כמובן מכחיש. נבלני נעצר בתואנה כי בזמן שהיה בגרמניה, למעשה לא התייצב בבית המשפט כנדרש ממנו, במסגרת עונש מאסר על תנאי לאחר הרשעתו בעברות מעילה משנת 2014– אותן הוא דוחה כשקריות ובלתי חוקיות. מאז המתין לשימוע שהסתיים, כאמור, בתוצאה הצפויה של מאסר בפועל. ארגונים בינלאומיים שונים, בכללם בית המשפט האירופי לזכויות אדם, תומכים בעמדת נבלני בנוגע לאי-חוקיות הרשעתו.

״השיטה היחידה של פוטין היא הריגת אנשים״, אמר נבלני בבית המשפט. ״עד כמה שהוא מעמד פנים כי הוא גיאו-פוליטיקאי נהדר, הוא יירשם בספרי ההיסטוריה כמרעיל. יהיו שם אלכסנדר המשחרר, ירוסלב החכם, ופוטין מרעיל התחתונים״, הוסיף, וטען כי ייכלא בשל חששותיו של פוטין מפניו. ״מישהו לא רצה שאצעד צעד אחד במדינתי כאדם חופשי. אנחנו יודעים מי ואנחנו יודעים מדוע: השנאה והפחד של אדם אחד שחי בבונקר, בו פגעתי כששרדתי את הניסיון שלו לגרום למותי״.

לאחר היוודע גזר הדין יצאו תומכיו של נבלני לרחובות להפגנות – זאת לאחר שני סופי שבוע רצופים של הפגנות מסיביות ברחבי המדינה כולה, שהסתיימו באלפי עצורים. כוחות ביטחון רבים נפרסו, וכתבים של סוכנות הידיעות רויטרס מסרו כי ראו את המשטרה מעכבת עשרות מפגינים. ארגון זכויות האדם OVD-Info, המנטר הפגנות ברחבי רוסיה, דיווח על למעלה מ-500 מעצרים במוסקבה.

 

אולי יעניין אותך גם