סין: מעוניינים ביחסי שיתוף פעולה וכבוד הדדי עם ארה״ב

הדיפלומט הסיני הבכיר ביותר שלח מסרי פיוס לממשל החדש בוושינגטון, אחרי ארבע שנים של יחסים קשים בין המדינות, אך גם הזהיר אותו לבל ימשיך להתערב בנושאים ״הנוגעים לשלמותה הטריטוריאלית של סין״

יאנג גייצ׳י ב-2019 בבייג׳ינג. צילום: Andrea Verdelli/Pool/Getty Images via REUTERS

״אנחנו בסין מקווים שארה״ב תתגבר על המנטליות המיושנת של משחק סכום אפס ויריבות בין המעצמות הגדולות, ותעבוד יחד איתנו כדי לשמור על היחסים במסלול הנכון״, כך אמר אתמול (ג׳) הדיפלומט הסיני הבכיר ביותר, יאנג ג׳ייצ׳י, המכהן כמנהל הוועדה המרכזית לענייני חוץ של המפלגה הקומוניסטית הסינית (המקבילה הסינית לשר החוץ).

עוד אמר יאנג, שדיבר בפורום מקוון שערכה הוועדה הלאומית ליחסי סין וארה״ב בבייג׳ינג, כי סין מעולם לא התערבה בעניינים הפנימיים של ארה״ב, בכללם הבחירות לנשיאות, וכי אין לסין כוונה ״לערער את עמדת ארה״ב בעולם או להחליפה״. אך יחד עם המסרים המרגיעים, הכריז כי אין שום כוח שיכול לעכב את התפתחות סין, וכי ״על ארה״ב להפסיק את התערבותה בהונג קונג, בטיבט, בשינג׳יאנג, ובנושאים אחרים הנוגעים לשלמותה הטריטוריאלית של סין ולריבונותה״.

יאנג שב והצהיר כי בייג׳ינג מוכנה לעבוד עם וושינגטון כדי לקדם את היחסים במסלול הנכון, ״ללא סכסוכים, ללא עימותים, בכבוד הדדי ובשיתוף פעולה שממנו ירוויחו שני הצדדים״. סוכנות הידיעות רויטרס מציינת, כי המונח ״שיתוף פעולה״ הופיע בנאומו של יאנג לא פחות מ-24 פעמים. הוא התייחס גם לאפשרויות המסחר העצומות בין שתי המדינות, ופנה לממשל ביידן בבקשה לא לעשות שימוש לרעה במגבלות ביטחון לאומי בכל הנוגע לסחר. כזכור, תחת ממשל טראמפ הידרדרו היחסים לשפל, בעוד ארה״ב מטילה סנקציות כלכליות ודיפלומטיות חדשות לבקרים.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית