נאס"א בוחנת: בטכניון פיתחו טלסקופ חלל המבוסס על עדשות נוזליות

תחרות הפיתוחים הביטחוניים של הטכניון הניבה השנה טלסקופ חלל המבוסס על עדשות נוזליות, זיהוי ספינות באמצעות מכ"מ ופיתוח להגברת בטיחות במטווחים

צילום: הטכניון 

המרכז למדע וטכנולוגיה של הביטחון בטכניון יעניק את פרס גמונדר, הניתן על מאמר מצטיין לפיתוח טכנולוגיות הקשורות בהגנה בחלל, לפוסט-דוקטורנט ד"ר ולרי פרומקין. ד"ר פרומקין פיתח את הטכנולוגיה הזוכה וכתב מאמר בנושא זה במהלך מחקרו במעבדה של פרופ' מורן ברקוביץ' בפקולטה להנדסת מכונות, ועד כה הוגשו שני פטנטים בנושא.  

ועדת השיפוט המקצועית, המורכבת ממנהל המרכז פרופ' יעקב נגל, ממספר פרופסורים מן המניין בטכניון, מנציג התעשייה הביטחונית ומנציג מערכת הביטחון, ציינה כי הצעה זו בלטה במיוחד מבין כל ההצעות המצוינות שהוגשו. 

ד"ר פרומקין ופרופ' ברקוביץ' פיתחו קונספט חדש לגמרי: טלסקופ חלל המבוסס על עדשות נוזליות. השניים הדגימו את הקונספט בניסויי מעבדה בתנאי ציפה נייטרלית, והטכנולוגיה עוררה עניין בסוכנות החלל האמריקאית (נאס"א), שתבחן את הטכנולוגיה בתנאים של חוסר כבידה (מיקרוגרביטציה). כעת מתכונן הצוות לסדרת ניסויי טיסה פרבולית הצפויים להתקיים בארצות הברית בעוד כמה חודשים, ואחריהם הם מקווים להדגים את הטכנולוגיה בתחנת החלל הבין-לאומית.  

ד"ר אדוארד בלבן (Dr. Edward Balaban), המוביל את שיתוף הפעולה מטעם נאס"א, מעריך כי לטכנולוגיה החדשנית יש פוטנציאל לחולל מהפכה של ממש בעולם הטלסקופיה ולאפשר לבנות בעתיד בחלל טלסקופים דינמיים בעלי עדשות או מראות גדולות במיוחד, ובעלוּת נמוכה משמעותית מטלסקופי החלל הקיימים. 

תחרות פיתוחים ביטחוניים
כמדי שנה  קיים המרכז גם את תחרות הסטודנטים לפיתוחים ביטחוניים. במקום הראשון בתחרות זכה דניאל טייטלמן על עבודתו בנושא: "משחקי מלחמה באמצעות למידה עמוקה מחיזוקים". טייטלמן, סטודנט לתואר ראשון בפקולטה להנדסת חשמל ופיזיקה, יקבל פרס של 5,000 שקל.

במקום השני זכו אופיר פרידחי ואלנתן כדר מהפקולטה להנדסת חשמל על עבודתם המשותפת בנושא "גילוי ספינות לא מוכרות בעזרת חתימת מכ"ם". במקום השלישי זכו עטרה אמיר ותום וייץ מהפקולטה להנדסת מכונות על עבודתם המשותפת בנושא "נצרה בטוחה" להגדלת הבטיחות של חיילים במטווח.

התחרות מתקיימת מדי שנה בהובלת המרכז למדע וטכנולוגיה של הביטחון בראשות תא"ל (מיל.) פרופ' יעקב נגל, והיא מיועדת לסטודנטים לתואר ראשון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית