מלכודת לוגית: גנץ פוסל את פרויקט הגרעין האיראני על בסיס קווי דימיון לישראלי 

שר הביטחון התראיין לערוץ ערבי והשתמש בטיעונים לוגים נגד הגרעין האיראני. הבעיה: אותם טיעונים נכונים גם לישראלי. החשש: האיראנים יכולים להשתמש בראיון לטובתם. דעה

צילום תמונות: טל עוז / משרד הביטחון
 

בראיון שנתן שר הביטחון, בני גנץ, לערוץ הערבי אלג'אד המשדר מקהיר אמר גנץ כי : "לישראל מטרה ברורה - שאיראן לא תהיה גרעינית. זה לא רק אינטרס ישראלי. זה קודם כל אינטרס עולמי ואזורי. מי שרוצה לפתח גרעין לצרכים רפואיים לא מחביא אותו מתחת לאדמה או מונע גישה לפקחים." ובכן, לפי פרסומים זרים, זה בדיוק מה שישראל עשתה בשנות ה-50. החביאה תשתית גרעין צבאי מתחת לאדמה ומנעה גישה לפקחים.  

רוצה לומר, מהמילים של שר הביטחון עולה כי מי שמחביא תשתית פיתוח גרעין מתחת לקרקע ומונע ביקורי פקחים  - מפתח פצצת גרעין. ובכן, על פי מקורות זרים, ישראל , בסיוע צרפת, בנתה בסוף שנות ה-50 כור גרעיני בדימונה למטרת פיתוח פצצת גרעין מתחת לאדמה. ישראל גם מנעה ביקורי פקחים בכור באמצעות הטעיה על בסיס מפעל הטקסטיל בדימונה. מכאן, לוגית, עולה כי שר ביטחון ישראלי למעשה מודה, בניגוד לעמימות הדיפלומטית המאפיינת את ישראל, כי ישראל פיתחה תשתית גרעין צבאי. 

ההקבלה הלוגית בין פרויקט הגרעין הישראלי לאיראני, שעשה שר הביטחון בראיון, מעניקה למעשה לגיטימציה לאיראן על בסיס המקרה הישראלי. זאת, היות ושר הביטחון הישראלי לא טען כי מה שישראל עשתה אסור על פי דין בינלאומי. מצד שני, הוא אינו יכול לומר זאת בגלל העמימות הגרעינית של ישראל. 

מכאן, כאמור, ישנה הכשרה לוגית בה יכולה להשתמש איראן להצדקת תכנית הגרעין שלה. אם ישראל עשתה זאת, והיא אינה תחת סנקציות בינלאומיות, מדוע לנו אסור? מדוע ישראל פוסלת את פרויקט הגרעין שלנו על בסיס אותם מרכיבים בהם היא השתמשה בפרויקט הגרעין החשאי שלה? 

כאמור, הלוגיקה שהפעיל שר הביטחון בראיון על מנת לפסול את המקרה האיראני, פוגעת בישראל. גנץ, כשר ביטחון, "נפל" למלכודת דבש לוגית: הפוסל במומו פוסל. רק בעוד לישראל מותר - לאיראן אסור. תחת אותם תנאים. אם נשים לרגע בצד את האינטרס הישראלי, במשקפיים של פלוני זר, אין הבדל בין המקרים. פרט לציר הזמן. 

בנושא איראן, הוסיף גנץ: "צה"ל ומערכת הביטחון שומרים בידיהם את האופציה לפעול מול פרויקט הגרעין אם זה מה שיהיה צריך לעשות. אני מקווה שלא נגיע לשם. איראן גרעינית תוביל למרוץ גרעיני בכל המזרח התיכון ומדובר במשטר רדיקלי פונדמנטליסטי שבסופו של דבר רוצה את היכולת הגרעינית לא רק על מנת שתהיה לו כדי להשתמש בה, אלא בעיקר על מנת שיוכל להפעיל את כל מנופי הכוח שיש לו מתחת למטריית ההרתעה הגרעינית."

גם כאן הלוגיקה של גנץ מזיקה לנרטיב שמקדמת ישראל בעולם. בעוד קברניטי ישראל עד כה הקפידו לומר לאוזניים זרות כי איראן תשתמש בפצצה נגד ישראל (נתניהו אף כינה את הפצצה האיראנית איום קיומי על ישראל), גנץ נותן לאיראן פתח יציאה. כלומר, שהפצצה תשמש אותה כמטריה להפעלה, ביתר שאת, של כוח קונבנציונאלי ("מתחת למטריית ההרתעה הגרעינית"). במילים אחרות, גנץ שלל את ההתניה האוטומטית הלוגית בין קיום פצצת גרעין איראנית לבין שימוש בה נגד ישראל.   

צורה אחרת: שר הביטחון של ישראל, אמר בראיון, כי הפצצה האיראנית לאו דווקא תשמש להשמדת ישראל. לא ממש מסתדר עם הרצון של ישראל להמשיך את מגמת ה"לחץ המקסימלי" שהתחיל ממשל טראמפ על טהרן. האיום הקיומי (אם מאמינים לתזה זו) מצד איראן, קיים רק בגלל התניית שימוש אוטומטי בפצצה גרעינית איראנית. לא בגלל כוח צבאי קונבנציונאלי.

אם פצצה איראנית אינה איום קיומי על ישראל, אז למה צריך למנוע מאיראן את מה שהשיגה ישראל באותה דרך? שוב, טיעונים לוגים בהם יכולים להשתמש האיראנים נגד הטענות הישראליות. 

לסיכום, בשל המקרה המיוחד של פרויקט הגרעין הישראלי, רצוי שבכירים במממשלה יבחנו את הלוגיקה המשמשת אותם, טרם מתן ראיונות לערוצי תקשורת בעולם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית