איראן הודיעה כי שיגרה טיל חדש המסוגל לשאת לוויינים

על פי משרד הביטחון האיראני, הדבר יקדם אותה אל עבר ״מנוע הטילים החזק ביותר״. ארה״ב חוששת כי טכנולוגיה בליסטית ארוכת-טווח שכזו תוכל לשמש גם לשיגור ראשי נפץ גרעיניים

צילום: סוכנות הידיעות האיראנית ״מהר״

איראן הודיעה אתמול (ב׳) כי ביצעה בהצלחה ניסוי בטיל חדש המסוגל לשאת לוויינים, מה שיקדם אותה אל עבר ״מנוע הטילים החזק ביותר״, כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס. דובר מטעם משרד הביטחון האיראני אמר לטלוויזיה הממלכתית כי ניתן לשגר את הטיל, המסוגל לשאת לוויין יחיד של עד 220 ק״ג או עד עשרה לוויינים קטנים יותר, באמצעות כן שיגור נייד. עוד מסר הדובר כי הטיל, הקרוי ״זולז׳אנה״ (שם הסוס אותו העניק הנביא מוחמד לנכדו), מסוגל להגיע לגובה של 500 ק״מ, והוא מונע בשילוב של דלקים מוצקים ונוזליים. לא נאמר מתי בדיוק נערך הניסוי, שבמסגרתו לא שוגר לוויין.

יש להניח כי הודעה זו של איראן רק תלבה את הלהבות בינה לבין ארה״ב, שחוששת כי טכנולוגיה בליסטית ארוכת-טווח שכזו תוכל לשמש גם לשיגור ראשי נפץ גרעיניים, דבר שטהרן מכחישה. אתמול הביע מזכיר המדינה האמריקני, אנת׳וני בלינקן, את חששותיו כי אם תמשיך איראן לפעול בדרך בה היא פועלת כעת, מה שגם מהווה הפרה של הסכם הגרעין, היא עלולה להיות במרחק של שבועות ספורים מהשגת די חומר לייצור נשק גרעיני. בכך מחזק בלינקן את עמדתו של ראש סבא״א, רפאל גרוסי, שאמר דברים דומים לפני מספר שבועות, לאחר שאיראן חזרה להעשיר אורניום בשיעור של 20%, בניגוע לתנאי ההסכם.  

ביום ראשון דחתה איראן כל משא ומתן חדש או שינוי בשותפים להסכם הגרעין משנת 2015, לאחר שנשיא צרפת, עמנואל מקרון, הציע לכלול את סעודיה בשיחות העתידיות על חידוש ההסכם. אתמול אמר קאזם גאריבבדי, הנציג הקבוע של איראן בסוכנות האנרגיה האטומית, כי פרישתה החד-צדדית והבלתי חוקית של ארה״ב מהסכם הגרעין והסנקציות שהשיתה על איראן הם הגורמים להאצת תכנית הגרעין האיראנית, והודיע כי אם תסיר וושינגטון את הסנקציות, אזי תשוב טהרן לפעול לפי תנאי ההסכם, ״במטרה לספק הזדמנות נוספת להציל אותו״.  

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית