תודה לבנון: הפיצוץ בנמל ביירות חשף בישראל פערים במוכנות וברגולציה סביב חומרים נפיצים

דו"ח של משרד להגנת הסביבה חושף כי בישראל קיימים פערים במוכנות כוחות החירום, ברגולציה, בתיאום בין רגולטורים ובטיפול באירוע הכולל חומרי נפץ בכל הקשור לטיפול בנפיצים. כ97,000 טון אמוניום ניטראט מיובאים לישראל דרך הים כל שנה

The destroyed port in Beirut. Beirut, Lebanon, 2021-01-30. Photograph by Florient Zwein / Hans Lucas.
Le port detruit a Beyrouth. Beyrouth, Liban, 2021-01-30. Photographie de Florient Zwein / Hans Lucas.
 

בישראל פועלים כ-50 מפעלים העוסקים בחומרי נפץ ונפיצים מסוגים שונים, ובהם אמוניום ניטראט המשמש ברובו לייצור דשנים, חומרי נפץ המשמשים בתעשיות הביטחוניות לייצור פריטי תחמושת שונים ולצורכי ביטחון אחרים, וכן משמשים בסקטור האזרחי לצורכי כרייה במחצבות, חציבה ופיצוצים. 

בעקבות אירוע הפיצוץ בנמל ביירות בלבנון בחודש אוגוסט, שבמהלכו מחסן שבו אלפי טונות של חומר מסוכן מסוג אמוניום ניטראט התלקח והתפוצץ, ולבקשת המטה לביטחון לאומי, הגיש המשרד להגנת הסביבה, בתפקידו כמנחה הלאומי לחומרים מסוכנים לראש המל"ל, דו"ח על תמונת מצב קיימת של אסדרת ויישום העיסוק בחומרים נפיצים וחומרי נפץ. 

אמלק: בניגוד למשרד הביטחון שהחליט לקבוע מדריך משלו, המשרד להגנת הסביבה ממליץ לאמץ את מדריך ה-IATG, כפי שאימץ במדיניותו. גם בצה"ל האחסון מבוצע על פי מדריך 4145.26 של משרד הביטחון האמריקאי (טרם ברור האם צה"ל יעבור לIATG). 

"מדריך זה (ה-IATG) משמש ככלי עזר מקצועי לביסוס רגולציה במרבית מדינות העולם – מדינות נאט"ו, האיחוד האירופאי ו-86 מדינות נוספות", כותבים בפרסום של המשרד. כמו גם, פרסם המשרד, כחודש לאחר הפיצוץ בביירות, נוסח סופי של מדיניות מרחקי הפרדה למקורות סיכון נפיצים נייחים. 

טיפול באירועי חומרים מסוכנים

עוד קובע המשרד כי ישנם פערים ברמת מוכנות כוחות החירום בדגש על המודעות לסיכונים והכשרה בתחום הטיפול באירועי חומרים נפיצים, הן בהיבט המקצועי והן בתורת הטיפול. המשרד ממליץ לעדכן את החלטת ממשלה שמספרה 5217 כך שתוסר ההחרגה של הרשות הארצית לכבאות והצלה מטיפול באירועי חומרים מסוכנים במעורבות נפיצים וחומרי נפץ. 

כמו גם, ממליץ המשרד לעדכן את תפיסת ההפעלה המבצעית המשולבת (תו"ל) לטיפול באירועי חומרים מסוכנים, כך שתכלול מתודולוגיה סדורה לטיפול באירועי חומרים מסוכנים במעורבות לנפיצים וחומרי נפץ. הגברת מוכנות כוחות החירום באמצעות הדרכות מקצועיות להיכרות עם התחום, החומרים והסיכונים הנובעים מהם, המפעלים העוסקים בתחום והטיפול הנדרש בעת קרות אירוע חומרים מסוכנים. 

לפי הדו"ח, אמוניום ניטראט אינו מיוצר בישראל, וכ97,000 טון מיובאים לישראל דרך הים באמצעות נמל חיפה ונמל אשדוד. לפי תנאי היתר הרעלים של הנמלים חל איסור על אחסון אמוניום ניטראט, כך שהחומר מועבר במסירה ישירה מהאוניה ליבואן. כהשלמה, למחסני ערובה מעולם לא ניתן היתר לעיסוק באמוניום ניטראט במסגרת היתרי הרעלים.

"התו"ל אינו נותן מענה כולל ומספק"

"אמוניום ניטראט מס' או"מ 2067 – לייצור דשנים וכימיקלים - עומדים בדרישות תנאי היתרי הרעלים של המשרד להגנת הסביבה – סיימו לאחרונה תוכנית להפחתת הסיכון לאוכלוסייה באמצעות הקטנת כמויות מאוחסנות וביצוע הפרדות בין מערומי אחסון", נכתב בדו"ח. 

"[...] לאור האמור בהחלטת הממשלה שמספרה 5217 , התו"ל אינו נותן מענה כולל ומספק לטיפול באירועי חומרים מסוכנים במעורבות נפיצים וחומרי נפץ. לא קיימת מתודולוגיה סדורה לקביעת אזורי הסיכון באופן המייצר שפה משותפת בין הגורמים השונים. באופן ספציפי, חסרה התייחסות להיבטים ייחודיים הנובעים מאירועים במעורבות נפיצים וחומרי נפץ.

"הרשות הארצית לכבאות והצלה, הוחרגה בתו"ל מטיפול באירועי חומרים מסוכנים במעורבות חומרים נפיצים וחומרים רדיואקטיביים, על אף שהוגדרה כגוף אחראי לטיפול במוקד אירועי חומרים מסוכנים בשאר המקרים. התו"ל מטיל את האחריות לכשירות כוחות המענה על כל אחד מהגופים בנפרד ואינה קובעת גורם אחראי לתאום הבין ארגוני. בין היתר לתאום תקני הציוד, הגדרת רמת הכשירות הכוללת של המענה המשולב, קביעת תרחיש הייחוס להערכות ובקרה על העמידה בדרישות ההערכות כמתבקש מהתו"ל.

"לא קיים פורמט או כללים לקביעה של תמונת המצב בעת קרות אירוע חומרים מסוכנים והמנגנונים להפצה ושיתוף של תמונת המצב."

לסיכום, הפיצוץ בנמל ביירות היווה קריאת השכמה לממשלת ישראל להתחיל לטפל בנושא התמודדות עם אחסון והובלת חומרים נפיצים וכן עם המוכנות לטיפול באירועים כאלו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית