הפיכה צבאית במיאנמר, אונג סן סו צ׳י נעצרה

שעות לפני כינוס הפרלמנט בפעם הראשונה מאז הבחירות שהתקיימו בנובמבר, תפס הצבא את השלטון, עצר את ראשת המדינה ובכירים נוספים והודיע על מצב חירום למשך שנה, זאת בשל ״הונאת בחירות״ ו״למען הדמוקרטיה״

אונג סן סו צ׳י, ארכיון. צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha

צבא מיאנמר ביצע הבוקר (ב׳) הפיכה צבאית נגד הממשלה הנבחרת בראשות כלת פרס הנובל אונג סן סו צ׳י, שנבחרה לפני כמעט שלושה חודשים, תפס את השלטון ועצר את המנהיגה ובכירים נוספים במפלגתה, הליגה הלאומית לדוקרטיה (NLD). הצבא הודיע כי ביצע את המהלך בשל ״הונאת בחירות״, הכריז על מצב חירום למשך שנה והעביר את השלטון לראש הצבא, מינג אאונג הלינג, במהלך שהתבצע מספר שעות לפני שהפרלמנט אמור היה להתכנס בפעם הראשונה מאז הבחירות בנובמבר.

על פי דיווחים בסוכנויות הידיעות השונות, קווי הטלפון בבירה יאנגון נותקו, הטלוויזיה הממלכתית חדלה מלשדר, וישנם שיבושים רבים ברשת האינטרנט. תורים רבים נצפו בשווקים ובבנקים, כשאזרחים מבוהלים שאינם יודעים מה צפוי לקרות ממהרים להצטייד במצרכים ובמזומנים. בימים האחרונים גבר המתח בין החונטה הצבאית שלא הפסיקה להתנגד לתוצאות הבחירות, בהן זכתה מפלגת ה-NLD ב-83% מהקולות. בשבוע שעבר, דובר מטעם הצבא סירב לשלול הפיכה לקראת כינוס הפרלמנט החדש, וראשו העלה את האפשרות לביטול החוקה, המשריינת עבור הצבא  25% מהמושבים בפרלמנט ושלושה תפקידי מפתח בממשלה.

״ארצות הברית עומדת עם תושבי בורמה בשאיפותיהם לדמוקרטיה, חירות, שלום וקדמה״, מסר מזכיר המדינה האמריקני, אנת׳וני בלינקן, תוך שהוא משתמש בשם ההיסטורי של המדינה, בו משתמשים גם אונג סן סו צ׳י ותומכיה. ״על הצבא לבטל את הפעולות שעשה באופן מיידי״. הבית הלבן הודיע כי הנשיא ג׳ו ביידן תודרך בנושא ההפיכה. ארגון Human Rights Watch ביקר את ההצהרה הזו כחלשה ומאכזבת, ודחק ב״תגובה לאומית מרוכזת יותר״, כך על פי סוכנות הידיעות רויטרס. גם מזכ״ל האו״ם, אנטוניו גוטרש, גינה את מעצר המנהיגים הפוליטיים וקרא לצבא ״לכבד את רצונם של אנשי מיאנמר״.

הייתה זו סה״כ הפעם השנייה במדינה בה התקיימו בחירות דמוקרטיות, לאחר עשורים של שלטון צבאי, והיא ספגה ביקורת רבה מבית ומחוץ. לאחר שוועדת הבחירות הכריזה כי היא חוששת מהתלקחות קונפליקט אלים באזורי מיעוט אתניים, בוטלו זכויות ההצבעה של למעלה ממיליון מצביעים. ארגון Human Rights Watch התייחס בנובמבר לבחירות כאל ״פגומות מיסודן״ וגינה את ביטול זכויות ההצבעה באזורי המיעוט ואת הדרת כמיליון מבני מיעוט הרוהינגה, עליהם נאסר להצביע לאחר שלילת זכויותיהם האזרחיות. כמו כן, ציין הארגון לגנאי כי מועמדים ממעמדות אתניים שונים נחסמו מהתמודדות וכן צנזורה התקשורתית פעילה מאוד, ומידע מוטעה ושגוי שהציף את הרשתות החברתיות – זאת על מנת להגביר את התמיכה ב-NLD  באזורים בהם זכתה לפופולריות פחותה.

בהצהרתו עם תפיסת השלטון, הודיע הצבא כי וועדת הבחירות כשלה בטיפול בתלונות של רשימות המצביעים וכן בהפגנותיהם של אלו שאינם מרוצים מתוצאות הבחירות. ״אלא אם כן הבעיה הזו תיפתר, היא תחסום את הדרך לדמוקרטיה, ולכן יש לפתור אותה על פי החוק״, נמסר, תוך ציון פקודות החירום בחוקה במקרה של ״ריבונות לאומית מאוימת״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית