ארה״ב דוחה את תביעותיה של סין לריבונות בים סין הדרומי

בשבוע שעבר העבירה בייג׳ינג חוק המאשר למשמר החופים שלה ״להשתמש בכל האמצעים הדרושים״ כדי לעצור איומים מכוחות זרים בטריטוריות ימיות הנתבעות על ידה

ארה״ב דוחה את תביעותיה של סין לריבונות בים סין הדרומי

ספינת משמר החופים הסיני, ארכיון. צילום: REUTERS/Martin Petty

ארה״ב דוחה את תביעותיה של בייג׳ינג בים סין הדרומי, מעבר למה שהוסכם במסגרת החוק הבינ״ל, ועומדת לצידן של מדינות דרום-מזרח אסיה בנושא – כך אמר מזכיר המדינה האמריקני, אנת׳וני בלינקן, בשיחה עם מקבילו הפיליפיני, תיאודורו לוקסין. כמו כן, הדגיש בלינקן את חשיבות הסכם ההגנה בין המדינות, ואת יישומו במקרה והכוחות המזוינים של הפיליפינים יותקפו על ידי סין, גם באזור השנוי במחלוקת.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי סין, התובעת ריבונות כמעט על כל ים סין הדרומי ומתנהגת בדורסנות כלפי שכנותיה התובעות אף הן ריבונות (פיליפינים, טאיוואן, ברוניי, מלזיה ווייטנאם), העבירה בשבוע שעבר חוק המאשר למשמר החופים שלה ״להשתמש בכל האמצעים הדרושים״ כדי לעצור או למנוע איומים מכוחות זרים, כולל הרס מבנים של מדינות אחרות, על שוניות הנתבעות על ידי סין. מנילה הגישה מחאה דיפלומטית נגד החוק, אותו הגדירה כאיום במלחמה.

המתיחות בין וושינגטון לבייג׳ינג בכל הנוגע לים סין הדרומי הגיעו לשיא בממשלו של נשיא ארה״ב הקודם, דונלד טראמפ, שמעבר לסנקציות שונות שלח גם אוניות מלחמה באזור, אך גם תחת הממשל החדש בראשות ג׳ו ביידן לא מסתמנת רגיעה. בסוף השבוע שעבר דיווחה טאיוואן כי מטוסי קרב ומפציצים סיניים, חלקם בעלי יכולת גרעינית, פלשו לאזור הזיהוי האווירי שלה. ארה״ב גינתה את המהלך, ובאותו יום נכנסה קבוצת נושאות מטוסים אמריקניות, בראשות ה״תיאודור רוזוולט״, לים סין הדרומי, על מנת ״לבצע פעולות שגרתיות כדי להבטיח את חופש הים״, לשון הודעת מחלקת המדינה.

בצעד מתריס כתגובה, ערכה בייג׳ינג תרגיל צבאי נרחב באזור, במסגרתו אף נאסרה כניסה למפרץ טונקין, הממוקם בין סין לוייטנאם. כמו כן, החריפה את הרטוריקה כלפי טאיוואן, והודיעה כי כוחותיה המזוינים פעלו בתגובה לפרובוקציות, וכי ״עצמאות פירושה מלחמה״. סין סבורה שהממשלה הדמוקרטית בטאיפיי פועלת לקראת הכרזה על עצמאות, בעוד שנשיא טאיוואן, צאי אינג-וון, מחזיק בעמדה כי כבר מדובר במדינה עצמאית (אם כי, היא מעולם לא הכריזה רשמית על כך).

אולי יעניין אותך גם