ממשל ביידן משהה את עסקת הנשק עם איחוד האמירויות

מחלקת המדינה הגיבה והודיעה כי הממשל של ביידן "בוחן מחדש" את העסקות, אך עדיין לא החליט אם ייצאו לפועל

Photo by Adam Schultz / Biden for President

ממשל הנשיא ביידן משעה זמנית כמה עסקות נשק גדולות שיזם הנשיא לשעבר טראמפ, אחת מהן היא עסקת ענק (23 מיליארד דולר) למכירת  מטוסי חמקן F-35 למדינות במפרץ הפרסי – מסרו מקורות רשמיים בוושינגטון, שלא פירטו  אלו עסקות נוספות הושעו.

מחלקת המדינה הגיבה והודיעה כי הממשל של ביידן "מעיין מחדש" בעסקות, אך עדיין לא החליט אם ייצאו לפועל. מחלקת המדינה הגדירה את ההשעייה "פעולה מנהלית שגרתית שבה נקטו ממשלים נכנסים רבים כאשר מודבר היה בעסקות נשק גדולות במיוחד. מחלקת המדינה משעה זמנית כמה מעסקות הנשק כדי שניתן יהיה לעיין ולדון בהן. הצעד הזה מוכיח שהממשל מחוייב לשקיפות והוא נכון להבטיח שהעסקות יהיו תאומות את המטרות האסטרטגיות ואת הענקת ביטחון עוצמתי לבעלות ברית".

ממשל טראמפ אישר עסקות של עשרות מיליארדי דולרים למכירת 50 מטוסי חמקן F-35 לאיחוד האמירויות. STAR TRIBUNE מזכיר כי בקונגרס היתה התנגדות לעסקות, הכוללות גם מכירות נשק לסעודיה, בטענה שיש בכך משום הפרת המחויבות לשמירת יתרון איכותי  לישראל. הועלו גם טענות שאיחוד האמירויות עלולה להיות המדינה השניה במזרח התיכון, לצד ישראל, שמחזיקה במטוסי F-35. 

תגובת תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל: 
"יתכן שהבחינה מחדש במסגרת חילופי הממשל תסתיים בהקדם ומכירת ה-F35 תצא לפועל. ייתכן גם ששיקולים אמריקאים מעודכנים יעצרו ואף יבטלו את העיסקה. בראש ובראשונה מדובר בארוע אמריקאי פנימי. 

"זו גם הזדמנות להזכר ולהזכיר שלארוע הזה ,שיש לו קשר ישיר להסכמי אברהם, ישראל הגיעה לא מוכנה ולא ערוכה, ללא תהליך קבלת החלטות מסודר שכלל היוועצות בגורמי הביטחון האמונים על בחינת ההשלכות שיש להחלטה כזו על חופש התמרון של של צה"ל ושל חיל האוויר במרחבים הרלוונטיים לביטחוננו. 

"כפי שקבענו בעבר, גם בנוגע לעניינים ביטחוניים ומדיניים אחרים, קבלת החלטות ביטחוניות מחייבת היוועצות בגורמי המקצוע במערכת הביטחון מראשית התהליך ועד לסופו. רק באופן הזה ניתן יהיה להבטיח את היתרון האיכותי של מדינת ישראל ושל צה"ל לעשרות השנים הבאות ולהיות סמוכים ובטוחים כי הביטחון הלאומי לא ייפגע."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית