אירופה תגביר נוכחות צבאית באזור הימי המסוכן בעולם

המועצה האירופית אישרה את מסקנות הפיילוט הראשון שערכה בנוגע לנוכחות ימית מתואמת במפרץ גינאה, במסגרת המאבק בבעיות ביטחוניות כמו ספינות פיראטים וחטיפות למטרות כופר

מפת אזור מפרץ גינאה, מתוך אתר SAFETY4SEA

המועצה האירופית אישרה השבוע את מסקנות הפיילוט הראשון שערכה בנוגע לנוכחות ימית מתואמת, או בקיצור CMP (Coordinated Maritime Presence), במפרץ גינאה, הנחשב לאזור הימי המסוכן ביותר בעולם כיום. רק השבוע עלה האזור לכותרות שוב, כשפיראטים השתלטו על אוניית מסע טורקית שהייתה בדרכה לניגריה וחטפו 15 מאנשי צוותה.

בהצהרה רשמית, מסרה המועצה האירופית כי תכנית הפיילוט מחזקת את מאמצי האיחוד האירופי באזור, בהתאם לאסטרטגיית מפרץ גינאה הקיימת. התכנית תתמוך במאמצי המדינות הגובלות במפרץ ובמאמצי אדריכלות יאונדה (ארגון-על המאגד את גופי התיאום הימיים באפריקה) לטפל בבעיות ביטחוניות הולכות וגוברות כמו פיראטיות מזוינת וחטיפות למטרות כופר, המערערים את הביטחון הימי ואת הממשל התקין באוקיאנוסים.

עוד נמסר, כי המועצה תבטיח את השליטה הפוליטית הרלוונטית ותספק הנחיות אסטרטגיות ליישום הפיילוט באזור, ותבדוק שוב את היישום בעוד שנה, בינואר 2022. רעיון ה-CMP עלה לראשונה בפגישת שרי הביטחון של האיחוד בהלסינקי בשנת 2019, והמטרה המוצהרת היא ״להגדיל את יכולת האיחוד האירופי כשותף אמין וכספק ביטחון ימי, לספק מעורבות מבצעית גבוהה יותר, להבטיח נוכחות ימית קבועה באזורי עניין ולקדם שיתוף פעולה בינלאומי״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית