דעה: ישראל צריכה לדחוף את ארה"ב להציב פצצות גרעין בסעודיה 

פצצות גרעין אמריקאיות בריאד יכולות להרתיע את איראן, לבלום מירוץ חימוש גרעיני במזה"ת, ולספק יציבות לאזור, גם מול איראן אגרסיבית 

דעה: ישראל צריכה לדחוף את ארה"ב להציב פצצות גרעין בסעודיה 

Photo by Adam Schultz / Biden for President

לאור חילופי השלטון בארה"ב וההערכות כי ארה"ב תכנס שוב להסכם גרעין כלשהו עם איראן, ישראל נדרשת להתמודד עם דרך פעולה אפשרית שבה איראן תצליח להגיע לפצצה בעשור הקרוב. כן, הממשלה בישראל טוענת שאיראן לא תגיע לפצצה, אולם, לכוכבים יש לעיתים נטייה להסתדר בסדר שאינו צפוי. איראן עובדת כבר ארבעה עשורים על פצצה, כאשר מידת ההתקדמות שלה בציר הצבאי עמומה. 

אי הוודאות סביב יכולות הגרעין של איראן, וקצב הפיתוח שלהן, מחייבים את ישראל למנף את ארה"ב לטובת הרתעה גרעינית מול איראן. הסכמי אברהם הם צעד מבורך, אך בכל הקשור להרתעה גרעינית, מדינות המפרץ לא תורמות הרבה.

לעומת זאת, משוואה כמו שארה"ב מיישמת בטורקיה או אירופה מול רוסיה, יכולה לעבוד מול איראן. בצורה כזו, ישראל גם תוכל לשמר את העמימות הגרעינית, בלי הצורך להלבין מול הבית הלבן את המיוחס לה להרתעת איראן, מהלך שצפוי להביא לנזק אגבי ביחסי ארה"ב - ישראל. 

אחסון פצצות גרעין בסעודיה על ידי הצבא האמריקאי נחשב למהלך יחסית בטוח. פצצות כאלו מאוחסנות כבר שנים בטורקיה. שמירה של הצבא האמריקאי תבטיח כי כוחות עויינים לא יוכלו לשים עליהן יד. מהלך כזה גם יוכל לתרום לבלימה, לפחות מסוימת, במירוץ הגרעיני במזרח התיכון שאיראן מציתה. סעודיה, טורקיה, ומצרים, כולן מבינות שאם לאיראן תהיה פצצת גרעין, הן לא יוכלו להשאר בלי. כאשר מדינות אלו יתחילו לפתח גרעין צבאי, ישראל תמצא את עצמה בבעיה גדולה לא פחות מזו באיראן. אפרופו הסכמי נורמליזציה ושלום. 

פצצות גרעין אמריקאיות בסעודיה, מסמנות לאיראן שארה"ב, לצד המאמצים לבניית הסכם שידחה את הקץ, לא לוקחת סיכונים. מטרייה גרעינית אמריקאית במפרץ הפרסי, גם תאותת, כאמור, למדינות המפרץ המתונות, שאין צורך להתחיל להשקיע בגרעין צבאי.

עם זאת, פלוני יטען כי הכנסת פצצות כאלו למפרץ, על ידי ארה"ב, תוכל, תיאורטית, לתת לגיטימציה לרוסיה להכניס פצצות גרעין למזרח התיכון. למשל, לבסיס בסוריה, ובכך להוסיף איום סמוי על אינטרסים ישראלים באזור. טיעון זה ניתן לשלול על ידי הטענה כי ארה"ב כבר מחזיקה פצצות גרעין בטורקיה. כ-1700 ק"מ מריאד.

כך שהכנסת ציוד כזה לריאד, לא אמורה לשנות את מדיניות החוץ הרוסית במזה"ת. מסע הסברה סביב המהלך שמראה כי פצצות אלו נועדו להרתעת איראן, עולה בקנה אחד עם ההצהרות הסיניות והרוסיות בהקשר מניעת נשק גרעיני מאיראן. 

הכנסת פצצות גרעין אמריקאיות לסעודיה גם תסתום את הגולל על איום השווא של כיבוש איראן בידי צבא ארה"ב. אם זה לא קרה בארבע שנות טראמפ, זה לא יקרה כנראה בשנות כהונתו של ביידן. ארה"ב לא רואה בגרעין איראני איום קיומי על עצמה והציבור האמריקאי עייף ממלחמות חוץ. המצב הכלכלי בקורונה הביא לקיטוב שיא בחברה האמריקאית ששיאו השתלטות פורעים על גבעת הקפיטול. מכאן, שביידן צפוי לעסוק בשיקום הכלכלה ואיחוי הקרעים החברתיים במהלך כהונתו, יותר מאשר התעסקות עם מלחמה חדשה באיראן. 

במילים אחרות, אם לא הולכים לכבוש את איראן ולנקות את אתרי הגרעין הצבאיים שלה קרקעית, אין טעם בנטיעת תקוות שווא אצלנו ובקרב מדינות המפרץ. עדיפה תפיסת הפעלה דו צירית - הסכם לדחיית פיתוח פצצת גרעין איראנית, ובמקביל פצצות גרעין אמרקאיות בסעודיה להרתעה ומניעת מירוץ גרעין כאמור. 

אולי יעניין אותך גם