הרמטכ"לים

גיא אביעד, הוצאת מודן, צה"ל/המחלקה להיסטוריה, משרד הביטחון, 2020

הרמטכ"לים

באדיבות: הוצאת מודן

זהו סיפורם של ששת ראשי המטה הכללי הראשונים של צה"ל. דמויות מוכרות בציבור הישראלי יותר מרמטכ"לים מאוחרים יותר (גם בזכות רחובות ומוסדות על שמם..) – יעקב דורי, יגאל ידין, מרדכי מקלף, משה דיין, חיים לסקוב וצבי צור. כולם היו עסוקים בפעילות מבצעית עמוסה (דורי וידין עדיין במלחמת העצמאות, דיין בפעולות תגמול ובמערכת סיני) ובבניית הצבא החדש של מדינה בראשית דרכה.

הם עיצבו רבים מדפוסי פעולתו של הצבא, שכוחם יפה גם כיום. בספר פירוט מירבי של קורות כל אחד דרך תחנות מרכזיות בחייהם ודגש על היבטים של פיקוד ולחימה ובניין הכוח הצבאי. הספר מקיף גם השירות הציבורי והאזרחי בפעילותם לאחר שחרורם משירות קבע בצה"ל, ותרומתם הפחות ידועה לבניינה של המדינה בתחומי המחקר, התעשייה והתשתית. 

לששת הרמטכ"לים הללו יש כמה קווים משותפים : הראשון – כולם מונו ע"י ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון והדומיננטי, דוד בן גוריון. לכולם היה עתיד אזרחי פורה : ידין ודורי – במגזר המדעי - דורי כנשיא הטכניון וידין כארכיאולוג בעל שם עולמי; מקלף, לסקוב וצור ניהלו מפעלים וחברות אשר שינו את פני המדינה. לידין ודיין היתה משימה פוליטית-לאומית חשובה בהשתתפותם בממשלת בגין ב-1977 – הם סייעו לכרות את הסכם השלום מצרים.

הספר העומד לרשות הציבור הרחב הוא פרי מחקר היסטורי העומד בכללים אקדמיים, כולל הערות שוליים נרחבות ומקיפות. הוא מבוסס על ספרות מקצועית ענפה שהתפרסמה בעשורים האחרונים ועל חומרים ראשוניים המתפרסמים כאן לראשונה.

המחלקה להיסטוריה בצה"ל, בתקופת חיבורו של ספר זה ורבים נוספים בראשותו של תא"ל במיל' ד"ר יגאל אייל, תורמת משמעותית לחקר ביטחון ישראל. אנו בטוחים כי המגמה של פרסום המחקרים לציבור תימשך ותועצם בראשותו של ד"ר אלי מיכלסון כיום.

אולי יעניין אותך גם