סעודיה ״אופטימית״ לגבי ״יחסים מצוינים״ עם ממשל ביידן

שר החוץ הסעודי אמר בראיון כי נבנו יחסים היסטוריים איתנים עם ארה״ב. עם זאת, הנשיא החדש צפוי לנקוט ביד קשה הרבה יותר כלפי ריאד מאשר קודמו

סעודיה ״אופטימית״ לגבי ״יחסים מצוינים״ עם ממשל ביידן

שר החוץ הסעודי, הנסיף פייסל בן פרחאן אל סעוד. צילום: Russian Foreign Ministry Press Office/TASS via REUTERS

שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן אל סעוד, אמר כי הוא אופטימי בנוגע לכינון ״יחסים מצוינים״ עם נשיא ארה״ב הנכנס, ג׳ו ביידן, וכי תמשיך בשיחות עם וושינגטון בנוגע להסכם הגרעין האיראני. ״אני אופטימי. סעודיה בנתה יחסים היסטוריים איתנים ועבדה עם ממשלות שונות, ונמשיך לעשות זאת עם הנשיא ביידן״, אמר שר החוץ בראיון טלוויזיוני.

הדברים מבטאים אולי משאלת לב: תקופת הנשיא טראמפ הייתה תור הזהב ביחסים עם סעודיה, שזכתה ליד כמעט חופשית תוך התעלמות גורפת מהפרות זכויות אדם שונות וממעורבותה במלחמה בתימן. ביידן, לעומת זאת, הצהיר עוד במסגרת עימות בפריימריז הדמוקרטיים כי יהפוך את ריאד למוקצה אם תמשיך במדיניותה הנוכחית – וזאת חרף היותה בת ברית מרכזית של ארה״ב במזרח התיכון. אחד הצעדים שנקטה סעודיה על מנת לפייס את הממשל הנכנס (וגם כ״מתנה״ לטראמפ) היה סיום החרם על קטאר, בה נמצא בסיס חיל האוויר האמריקני הגדול ביותר מחוץ לתחומי ארה״ב.

בראיון, התייחס שר החוץ לסוגיית נרמול היחסים עם ישראל, וחזר על עמדת הממלכה הרשמית לפיה כל הסכם כזה מותנה ביישום יוזמת השלום הערבית (היוזמה הסעודית).  

אולי יעניין אותך גם