קטאר: מוכנים לתווך בין איראן לארה״ב ומדינות המפרץ

לאחר שהוסר ממנה החרם הערבי מביעה דוחא, בת בריתן של טהרן ושל וושינגטון, רצון למלא תפקיד זה כדי ״לשמור על הביטחון הקולקטיבי של האזור״

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, בפגישת הפיוס עם אמיר קטאר, שייח׳ תאמים בן-חאמד אל-ת׳אני, ב-5 בינואר. צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS

קטאר מוכנה לתווך בין איראן לארה״ב בכל הנוגע להסכם הגרעין, וכן ליצור ״דיאלוג בונה״ בין איראן לשכנותיה במפרץ הפרסי, כך אמרה סגנית שר החוץ הקטארי, לולווה אל-ח׳אטר, בראיון לסוכנות הידיעות הספרדית EFE.

״קטאר הביעה נכונות למלא תפקיד כזה, אך עלינו להיות מוזמנים על ידי שני הצדדים, שעדיין מהססים לנקוט צעד כזה, מבחינת כל הנוגע למשא ומתן ישיר ועיסוק בנושאים אלה״, אמרה. ״איראן היא מציאות גיאוגרפית באזור, ומדינות המפרץ הן מציאות גיאוגרפית באזור. אף אחד לא הולך לשום מקום ולכן חשוב מאוד לנהל דיאלוג משמעותי, בונה, וישיר״.

עוד אמרה סגנית השר, כי דוחא – שמחזיקה בקשרים טובים הן עם וושינגטון והן עם טהרן – הייתה גורם משמעותי בהפחתת המתיחות לאחר שארה״ב חיסלה את מפקד כוח ״קודס״ של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, בשנה שעברה. ״באותה נקודה, האזור עמד על סף הסלמה צבאית. לדעתי, קטאר הצילה את האזור ממלחמה פוטנציאלית״, אמרה.

כזכור, היחסים ההדוקים עם איראן היו אחת הסיבות העיקריות לחרם הדיפלומטי והכלכלי שהוטל על קטאר בקיץ 2017 על ידי סעודיה, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות, שהאשימו אותה בתמיכה בטרור. בתחילת ינואר, במהלך פסגת מנהיגי מדינות המפרץ בסעודיה, נחתם הסכם פיוס, למרות שהדרך לאחדות מלאה בין הצדדים, המחזיקים באידיאולוגיות שונות, עודנה רחוקה.

״אם לארה״ב חשוב לקיים דיאלוג עם איראן, אזי שלנו – המדינה החברות במועצה לשיתוף פעולה במפרץ – חשוב עוד יותר לקיים איתה דיאלוג משמעותי, כזה שישמור על הביטחון הקולקטיבי של האזור ועל זכויות אנשינו, ויבטיח לדורות הבאים עתיד משגשג״, הוסיפה אל-ח׳אטר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית