ביידן הושבע לנשיאות ארה״ב: ״אהיה הנשיא של כולכם״

לאחר ארבע שנים סוערות ופרועות של ממשל טראמפ, נכנס ג׳ו ביידן לתפקיד הנשיא ה-46 של ארה״ב עם מסר של פיוס, אחדות וכבוד. בשעותיו הראשונות בתפקיד כבר חתם על 17 צווים נשיאותיים

ג׳ו ביידן נשבע לנשיאות ארה״ב. צילום: Oliver Contreras/Sipa USA via REUTTERS

תם עידן טראמפ. לאחר ארבע שנים פרועות שרמסו כל פרוטוקול אפשרי וקרעו את המסכה מעל פניה המהוגנות-לכאורה של אמריקה, הושבע אתמול ג׳וזף רובינט ביידן הבן לנשיא ה-46 של ארה״ב, והתחייב כי יהיה ״הנשיא של כל האמריקנים, אלחם עבור אלו שלא הצביעו עבורי באותה עוצמה כמו עבור אלו שכן״.

הייתה זו השבעה שמעולם לא נראתה כדוגמתה. את ההמונים שלרוב גודשים את המול, הרחבה שמול אנדרטת לינקולן, החליפו עשרות אלפי דגלי ארה״ב: גם בשל מגבלות מגפת הקורונה, אך לא פחות מכך – בשל הכוננות הביטחונית הגבוהה בבירה מאז ההסתערות על הקפיטול לפני כשבועיים. למרות הכל הורגשה החגיגיות באוויר, ואת החיוכים גם המסכות לא הצליחו להסתיר. ״זהו היום בו הדמוקרטיה שלנו מרימה את עצמה מחדש״, אמרה הסנאטורית הדמוקרטית איימי קלובושר, שפתחה את הטקס.

המסר המרכזי של הנשיא ביידן היה פשוט: אחדות וכבוד. ״כדי להתגבר על האתגרים להחזיר לאמריקה את נשמתה ולהבטיח את עתידה, נדרשות הרבה יותר ממילים. נדרש הדבר החמקמק ביותר בדמוקרטיה: אחדות״, אמר בנאום ההשבעה. ״עלינו לסיים את המלחמה הבלתי תרבותית הזו (באנגלית uncivil war, משחק מילים על ״מלחמת האזרחים״, מ״ק), שמציבה אדום מול כחול, כפרי מול עירוני, שמרני מול ליברלי. אנו יכולים לעשות זאת אם נפתח את נפשנו במקום להקשיח את ליבנו״.

לאחר הטקס נסעו ביידן וסגניתו, קמלה האריס (שכזכור, עושה היסטוריה בהיותה לא רק האישה הראשונה בתפקיד זה אלא גם השחורה והדרום-אסיאתית הראשונה, והושבעה על ידי שופטת העליון סוניה סוטומאיור, הלטינית הראשונה בתפקיד זה), לטקס הנחת זר בקבר החייל האלמוני בארלינגטון, מלווים בנשיאים הקודמים אובאמה, בוש וקלינטון ובנשותיהם. מצעדים טקסים חגיגיים נוספים נערכו במהלך היום, רובם באופן וירטואלי, אבל היה ברור מאוד שהממשל החדש הגיע כדי לעבוד.

מיד עם תום ההשבעה הרשמית, החלו אנשי הצוות החדשים לאייש את משרדיהם. דוברת הבית הלבן, ג׳ן סאקי (מנהלת תקשורת הבית הלבן בממשל אובמה), ניהלה את מסיבת העיתונאים הראשונה שלה, סגנית הנשיא השביעה את הסנאטורים החדשים, והנשיא החדש חתם על 17 צווים נשיאותיים שחיסלו חלק נכבד ממורשת טראמפ: השבת ארה״ב להסכם פריז (הסכם האקלים), ביטול בניית החומה עם מקסיקו, ביטול איסור הכניסה לארה״ב על אזרחי שש מדינות מוסלמיות ועוד. כמו כן, חתם על צו שמחייב עטיית מסכה בבניינים פדרליים.

מספר שעות לפני ההשבעה, עזב דונלד טראמפ את הבית הלבן וטס טיסה נשיאותית אחרונה לאחוזתו בפלורידה. על פי מקורות המעורים בנושא, בשעה האחרונה שלו בתפקיד הנשיא, הוא חתם על הסכם עם איחוד האמירויות לרכישת 50 מטוסי F-35 וכן 18 מזל״טים, מה שהפך את בקשת הרכישה לרשמית. עם זאת, הנשיא ביידן צפוי לבחון את ההסכם מחדש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית