חוסר הסכמה בין טורקיה ויוון לגבי שיחות הגישוש ביניהן

נציגים משתי המדינות עתידים להיפגש בשבוע הבא לשיחות שנועדו לבחון אפשרות להפגת המתיחות האזורית, לראשונה מאז 2016, אך הצדדים היריבים מעוניינים להתמקד בנושאים שונים

חוסר הסכמה בין טורקיה ויוון לגבי שיחות הגישוש ביניהן

הספינה הטורקית הסייסמית אורוק רייס, אחד מסמלי המתיחות עם יוון. צילום: REUTERS/Yoruk Isik

טורקיה ויוון מתקשות להגיע להסכם בנוגע לתוכן שיחות הגישוש ביניהן שעתידות להתחדש בשבוע הבא, לראשונה מאז 2016. הדבר עלול לפגום בסיכויי ההצלחה של תהליך השיחות כולו ולהחריף את המתיחות בין שתי המדינות, כך על פי דיווח של רשת בלומברג.

שר החוץ הטורקי, מלבוט קבוסוגלו, מאשים את מקבילו היווני בניסיון להגביל את היקף השיחות, שכן אתונה מעוניינת לדון רק בנושא הגבולות הימיים, עם כל הנוגע למשאבי אנרגיה. אנקרה, לעומת זאת, מעוניינת לדון במגוון נושאים כגון מעמד המיעוט המוסלמי ביוון, פירוז איים, מרחב אווירי ועוד.

״לא ניתן לומר שאנחנו מקיימים שיחות גישוש על ידי צמצום הנושאים לדבר אחד בלבד״, אמר קבוסוגלו במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס, שנסע לאנקרה כדי לקדם את השיחות. לדובר ממשלת יוון, כריסטוס טרנטיליס, היה מסר הפוך: ״השיחות נועדו לבחון האם יש אפשרות כלשהי להיכנס למו״מ בנושא היחיד שנוגע לנו, והוא תיחום האזור הכלכלי הבלעדי והמדף היבשתי בים האגאי ובמזרח הים התיכון, על בסיס החוק הבינלאומי״, אמר.