סין: ארה״ב חותרת למנטליות של המלחמה הקרה

במסיבת עיתונאים שקיימה דוברת משרד החוץ הסיני, היא קראה לארה״ב לנקוט בפעולות ״לקיום יציבות אסטרטגית עולמית״. לציוצים של פומפיאו נגד סין קראה ״מופע טירוף יוצא דופן״

דוברת משרד החוץ הסיני, הואה צ׳וניינג, במהלך מסיבת העיתונאים. צילום: משרד החוץ הסיני

״בשנים האחרונות, חותרת ארה״ב למנטליות של המלחמה הקרה ודוגלת בגישת ׳אמריקה תחילה׳, תוך יציאה מהסכמים ומארגונים בינלאומיים רבים, מה שהוביל להשפעה שלילית על תהליכי בקרת ופירוק נשק ברחבי העולם״. כך אמרה דוברת משרד החוץ הסיני, הואה צ׳וניינג, במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה ביום ב׳ השבוע.

״סין קוראת לארה״ב להתייחס לדאגות שמביעה הקהילה הבינלאומית ולנקוט בפעולות אמיתיות לקיום יציבות אסטרטגית עולמית, שלום וביטחון״, אמרה הואה. ״עתיד מבטיח יכול להתממש רק באמצעות דיאלוג ושיתוף פעולה, לא באופן חד צדדי״.

הואה התייחסה גם למזכיר המדינה האמריקני היוצא, מייק פומפיאו, שתקף ביום א׳ את סין באמצעות עשרות ציוצים בטוויטר, בהם התייחס למצב הפוליטי במדינה, זכויות האדם ומגפת הקורונה, והאשים את סין בביצוע רצח עם במיעוט האויגורי. ״איזה מופע יוצא דופן זה, של טירוף היום האחרון. הדיפלומטיה השקרנית של פומפיאו לא רק דרדרה את המוניטין שלו לשפל, אלא גרמה גם לנזק בלתי הפיך לתדמית הלאומית ולאינטרסים של ארה״ב״.

התייחסות נוספת ליחסי סין-ארה״ב נגעה לסנקציות שהטיל לאחרונה ממשל טראמפ על בכירים ביבשת ובהונג קונג, כתגובה למעצרים של תומכי הדמוקרטיה באחרונה. ״סין דוחה ומגנה בתוקף את ההתערבות האמריקנית הבוטה בענייניה הפנימיים של סין ובריבונותה השיפוטית. זוהי הפרה חמורה של החוק הבינלאומי ושל נורמות בסיסיות המסדירות יחסים בינלאומיים״.

הואה ציינה כי בתגובה, החליטה בייג׳ינג להטיל סנקציות על אנשי ממשל וחברים בארגונים אמריקניים ש״נושאים באחריות גדולה בנושאים הקשורים להונג קונג״, ואף שיגרה איום מרומז. ״עלי להדגיש שוב כי הונג קונג היא חלק מסין, וענייניה הם העניינים הפנימיים של סין בלבד. על ארה״ב להפסיק מיד עם המוסר הכפול שלה ולהפסיק להתערב ולערער את ביטחונה הלאומי של סין בתואנות שונות, וכך להימנע מהליכה בדרך שגויה ומסוכנת״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית