סוריה: איראן מעבירה תשתיות לחימה לשכונות מגורים

על פי דיווחים, הפריסה החדשה כוללת העברת רקטות וכלי נשק כבדים והסתרתם במנהרות שכוחות איראנים חפרו בעבר בלב שכונות אוכלוסייה אזרחית במזרח סוריה. מומחה צבאי סורי: ״ישראל הייתה מעבר לפינה״ 

גבול סוריה-עיראק באבו-כמאל, ארכיון. אחד האזורים המאוכלסים בהם מסתתרים הכוחות האיראניים. צילום: REUTERS/THaier Al-Sudani

כוחות איראניים ומיליציות נתמכות במחוז דיר אז-זור ביצעו פריסה מחדש של הכוחות, לאחר שאתריהם הצבאיים וכן צריפי המגורים נפגעו בשבוע שעבר בתקיפות אוויריות המיוחסות לישראל – כך מדווח אתר אל-מוניטור. הכוחות פינו את האתרים שנפגעו, ריקנו את מחסני הנשק והעבירו את נשקם ואנשיהם למקומות מסתור באזורים מאוכלסים בערים דיר אז-זור, אבו-כמאל ומייאדין.

״משמרות המהפכה האיראניות והמיליציות שבחסותו ביצעו פעולה חסרת תקדים במחוז והעבירו את מרבית כוחותיהן וציודן הצבאי לשכונות מגורים״, אמר לאל-מוניטור עיתונאי בשם עאהד סלבי, המסקר את האזור. ״הפריסה החדשה כוללת העברת רקטות וכלי נשק כבדים והסתרתם במנהרות שכוחות איראנים חפרו שם בעבר״.

סלבי הוסיף, כי להערתו הכוחות האיראניים חוששים מהפצצות נוספות בקרוב, ולכן הם מתבצרים במקומות מסתור בקרב האוכלוסייה האזרחית. ״הם הורידו את הדגלים מגגות הבניינים בהם הם מוצבים, הסירו את כל השלטים המעידים על נוכחותם באזור, ויצרו מעגל אבטחה מסביב לאתרים הצבאיים שלהם״, אמר. לדבריו, לא ניתן לקבל נתונים מדויקים על מספר ההרוגים בתקיפות (אמצעי תקשורת שונים העריכו אותו בעשרות) או היקף הנזק שנגרם, כיוון שהאיראנים דואגים להסתיר מידע זה.

עם זאת, מציין סלבי את האתרים שלדעתו היו מיועדות ההפצצות המיוחסות לישראל – זו מהשבוע שעבר וגם קודמותיה. ״התקיפות הראשונות היו מופנות לבסיס הצבאי ״האימאם עלי״ באבו כמאל, הבסיס האיראני הגדול יותר במזרח סוריה. הופצצו גם אתרים שהוקמו על ידי חטיבות פקיסטניות ואפגניות, וגם כבישים המובילים למעבר הצבאי עם עיראק, שם מוצב חיזבאללה״. סלבי מדגיש כי עוד טרם הפריסה המחודשת התבצרו האיראנים בשכונות מגורים. ״ההפצצה הגיעה לאתרי הכוחות האיראניים בשכונות מגורים, לבניין האבטחה הצבאי ולמחסנים, שם נשמעו הפיצוצים במשך זמן רב – עדות לכך שתחמושת התפוצצה בהם״. 

״המיליציות תפסו את אזור דיר אז-זור ואת רצועת הגבול עם עיראק כאזורי השפעה חדשים. הם האמינו שיוכלו לברוח מהאש הישראלית לה היו חשופים ליד דמשק ובדרום סוריה״, אמר לאתר החוקר הצבאי הסורי עבדולסלאם עבדולרזאק. ״הם התחילו לבנות מטה ומנהרות תת-קרקעיות, הביאו לאזור תגבורת אסטרטגית ועוד נשקים והרחיבו את נוכחותם, אך המטוסים הישראלים היו ממש מעבר לפינה״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית