הבדיקה בפרשת אום אל-חיראן: טענת נתניהו ״מופרכת מיסודה״

נציב הביקורת על הפרקליטות פרסם חוות דעת בנוגע להתנהלות מח״ש ובכירי הפרקליטות בפרשה, דחה את טענות רה״מ על ניסיונות התנכלות, ותקף בחריפות את ההתנהלות בשטח ולאחר תום המקרה

הבדיקה בפרשת אום אל-חיראן: טענת נתניהו ״מופרכת מיסודה״

הלווייתו של יעקב אבו אל-קיעאן, 2017. צילום: REUTERS/Ammar Awad

נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, פרסם חוות דעת בנוגע להתנהלות מח״ש ובכירי הפרקליטות בפרשת אום אל-חיראן. הוא דחה את טענותיו של רה״מ בנימין נתניהו לאחר פרסום תכתובות מייל פנימיות, כי בכירים במשטרה ובפרקליטות קבעו שיעקב אבו אל-קיעאן היה מפגע, מבלי לבדוק את הנושא כראוי – ממניעים פוליטיים שמטרתם לפגוע בנתניהו ולשבש את חקירתו.

״כלל הגורמים שהתבקשו להתייחס לתלונה בסוגיה זו, דחו מכל וכל את הטענה, וגרסו היות הטענה מופרכת מיסודה״, כתב רוזן. הוא הוסיף כי עיין בכל תכתובות המייל הרלוונטיות והגיע למסקנה ״כי אין כל קשר בינן לבין סוגיית ההכרעה בדבר היותו של המנוח מפגע אם לאו, ובצורה חד משמעית ניתן לומר, כי התכתובות אינן מלמדות על קשר בין ההחלטות שהתקבלו ו/או המחלוקות המקצועיות – שנתעוררו בפרשה בין מח"ש לפרקליט המדינה דאז – לענייניו של ראש הממשלה או לאופן ניהול תיקי חקירותיו.

יתר על כן, הנציב הדגיש כי ״במועד חילופי תכתובות המייל, חודש נובמבר 2017, טרם התקבלה הכרעה בשאלה אם המנוח היה מפגע אם לאו, וכי עו"ד ניצן, בסופו של יום, כלל לא קבע שהמנוח היה מפגע – כנטען, אז כמו היום, על ידי המפכ"ל דאז – אלא כי לא ניתן להכריע בסוגיה ברמה גבוהה של ודאות״. עוד הוא מציין כי ״עיון בתכתובות המייל שהודלפו לתקשורת, מאיר בצורה בהירה כי מדובר בויכוח, מר משהו, על הדרך הנכונה בה ראוי להגיב להתבטאויותיו הקשות של המפכ"ל דאז. בכל מקרה ברור לחלוטין, כי אין כל קשר בין חילופי הדברים הנ"ל לתיקי ראש הממשלה, וממילא לא להכרעה כלשהי בנוגע לאותם תיקים״.

רוזן מבקר בחריפות את ההתנהלות באירוע, בו נהרגו יעקב אבו אל קיעאן כתוצאה מירי משטרתי לאחר שפגע ברכבו בשני שוטרים, וכן השוטר ארז שאול לוי, ומציין כי ״נצטיירה תמונה עובדתית לפיה תוצאות האירוע נובעות נוכח התנהלות שוטרים וגורמים פיקודיים שנכחו בשטח. תמונה עובדתית זו מקבלת משנה חומרה נוכח הכשל המקצועי, לכאורה, של מספר חוקרי ימ"ר נגב שהיו מעורבים בחקירת האירוע, וביתר שאת, נוכח חשד סביר למסירת עדויות, שאינן אמת, במשטרה ובמח"ש.

״מהתייחסותה של נצ"מ בן דוד עולה כי לא ננקטו כל צעדים משמעתיים או פיקודיים כנגד המעורבים באירוע. לגישת הנציב, מדובר במצב שאין הדעת סובלתו. פרקליט המדינה מעביר לטיפול מחלקת משמעת אירוע, שאין כמעט חמור ממנו, ודבר לא נעשה. אין פוצה פה וזועק. מצב הדברים המתואר מחייב תיקון״, מסכם הנציב.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות