דיווח באיראן: הפסקות החשמל - בגלל כריית ביטקוין 

לכל אלו שבונים על המוסד הישראלי בכל הקשור להפסקות חשמל באיראן, מצפה הפתעה. לפי דיווחים באיראן הסיבה היא כריית ביטקוין

bigstock

לכל אלו שבונים על המוסד הישראלי בכל הקשור להפסקות חשמל באיראן, מצפה הפתעה. פרסום של ercwl חושף כי הפסקות החשמל האחרונות באיראן נגרמו, ככל הנראה, בסיוע כורי ביטקוין מקומיים.

מהי כריית ביטקוין? ובכן, בהפשטה, מדובר במעין חוות שרתים ייעודיות לכריית המטבע הוירטואלי. השרתים מורכבים מחומרה ייעודית לכרייה (ASIC) הדורשת הספק חשמלי גדול לצורך פתרון המשוואות המתמטיות. הכורים זוכים לתגמול כספי עבור כל ביטקוין שהם כורים. בכלכלה הרוסה כמו האיראנית, מדובר בערוץ פרנסה מניב. 

אלפי מכונות 

לפי פרסום של theiranproject, השלטונות באיראן סגרו לאחרונה חוות כריית ביטקוין בשל העומס על רשת החשמל. "חברת החשמל הממלכתית של איראן, תווניר (Tavanir), אמרה לאחרונה כי כל חוות הכרייה של מטבעות קריפטוגרפיה, כולל יחידה מרכזית בעיר רפסנג'אן המנוהלת על ידי חברת השקעות סינית-איראנית, הופסקו כדי למנוע הפסקות נוספות בערים הגדולות", כך לפי הפרסום. 

המשנה למנכ"ל תווניר, גולומאלי רכשנימהר אמר, עם זאת, כי חוות הכרייה ברפסנג'אן פעלה כחוק על ידי תשלום מחיר פרמיה עבור החשמל בו השתמשה בכריית מטבעות דיגיטליים. ההודעה הגיעה לאחר שסרטון ויראלי ברשתות החברתיות הראה מבט פנימי על המפעל ברפסנג'אן שם עובד סיני מסביר על עשרות אלפי מכונות כרייה הפועלות במתקן.

הרשויות המקומיות במחוז קרמן מסרו כי החווה גזרה חשמל של 175 מגה וואט (MWh), מתוך סך כולל של 600 MWh המוקצים כיום לחוות מטבעות קריפטוגרפיים מורשות באיראן. זה מגיע כאשר השימוש בחשמל כללי באיראן שבר שיא חדש בימים האחרונים על ידי תוספת של 41,000 MWh בשעות השיא של הצריכה.

כתובות IP שנרשמו באיראן היוו שמונה אחוזים מכלל הביטקוינים שנמכרו ברחבי העולם בתחילת הקיץ, אם כי הנתון ירד ל -3.8 אחוזים לאחר שהרשויות פתחו במאבק מהיר בשל השימוש בחשמל מסובסד לכריית מטבעות קריפטוגרפיים. מוקדם יותר השבוע הציעה הממשלה עד 200 מיליון ריאל (800 דולר) עבור כל טיפ על שימוש בלתי חוקי בחשמל לכריית ביטקוין. לפי ISNA, הוחרמו כ- 6,000 מכונות כרייה במחוז מרקזי. 

במקביל, ציטט Aftab-e Yazd את מנכ"ל העניינים הבינלאומיים של משרד האנרגיה האיראני אומר: "גורם שהגדיל את צריכת החשמל הוא מרכזי הכרייה הבלתי חוקיים (ביטקוין או מטבע דיגיטלי), וזיהינו עד כה כ -1,600 מרכזים לא חוקיים." 

משמרות המהפיכה

לפי ncr-iran, האשמים במצב הם לא אחרים מאשר משמרות המהפיכה. מדוע? מכיוון שהמשמרות ניצלו את ההנחות בחשמל לטובת כריית ביטקוין כדי לעשות רווחים על חשבון אספקת החשמל לציבור. "משמרות המהפכה והמוסדות המזוהים עם חמינאי רכשו אלפי כורי ביטקוין לצורך כריית מטבעות קריפטו ומניבים רווחים עצומים על ידי שימוש בחשמל בחינם או בזול או על ידי הקצאת משאבי תחנות כוח בבעלות ה- IRGC לתפקיד זה."

בעקבות העומסים על מוקדי ייצור החשמל והעלות היקרה של הגז המשמש לחימום ביתי באיראן, עברו תחנות הכוח לשימוש במזוט. מהלך שמעלה משמעותית את זיהום האוויר בערים באיראן. לפי פרסום של אוניברסיטת קיימברידג', איראן אחראית על כמעט 4 אחוזים מפתרון ההאשים בעולם (פתרון הנוסחאות המתמטיות בבסיס כריית הביטקוין). 

נכון לאוגוסט האחרון, אחת החברות הסיניות שניהלה חוות כרייה באיראן היא Lubian.com. כך לפי פרסום של news.bitcoin. "אחד ממייסדי לוביאן, ליו פינג, פירט כי יש לו שותפות עם מתקן כוח באיראן והמשקיעים הם איראנים וסינים", לפי הפרסום. חברות חשמל באיראן מורשות גם לארח פעילויות כריית ביטקוין. ליו פינג אמר כי החווה האיראנית ממוקמת במכולות בתוך מתחם תחנת הכוח עמה יש לו הסכם. 

גם טורקיה

על פי פרסום מוקדם יותר של אותו אתר, חוות הכרייה באיראן משלמות פחות מ -0.01 עד 0.05 דולר עבור קילוואט שעה (קוט"ש) חשמל. עם זאת, התעריפים גדלים פי ארבעה בעונת הקיץ הגבוהה ביותר, מה שגרם לתווניר להודיע כי היא תוזיל עד 47% מתעריפי החשמל לכורים בתקופות הצריכה הגבוהות ביותר. לצד הסינים, גם טורקים פועלים בתחום הביטקוין באיראן. לפי פרסום של atlanticcouncil, חברה בשם Iminer פועלת באיראן עם לפחות 6000 כורים ב-Semnan. 

לגבי השאלה (המתבקשת) כמה כסף מגלגלים משמרות המהפכה מכורי ביטקוין, באופן ישיר באמצעות ניהול חוות או עקיף באמצעות פרוקשיין פלילי או חוקי בדמות רשיונות הפעלה מטעם הממשלה, אין תשובה. לפי הערכות, מדובר בסכום קטן יחסית לפעילות הפיננסית של משמרות המהפיכה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית