לידיעת משרד הביטחון: הצי המצרי החל בבחינת הצעות לרכישת צוללות נוספות

שלא תגידו שלא ידעתם - מצרים רוצה שמונה צוללות. כלומר, עוד ארבע חדשות. אחת המטרות: לאכוף מצור ימי על ישראל בעת מלחמה

https://www.mod.gov.eg/ModWebSite/NewsDetails.aspx?id=40209

בטקס רב רושם שנערך לאחרונה בנמל הצבאי בפורט סעיד, התקבלה לשירות מבצעי בצי המצרי ספינת הקרב השנייה מתוך ארבע מדגם Go-Wind. במעמד מסירת ספינת ה- Go-Wind ציין מנהל המספנות הצרפתיות, DCNS, כי המספנות הגישו הצעת מחיר למכירת צוללות תוצרתה למצרים. בציוץ אחר של פרשן צבאי מצרי בטוויטר, נמסר כי המספנות הגרמניות הגישו אף הן הצעת מחיר לצוללות נוספות עבור הצי המצרי. 

מסתמן, כי רגע לפני שהושלמה מסירתן של ארבעת הצוללות המצריות שנרכשו בגרמניה ב- 2014, ממשיך הצי לבנות את כוחו התת מימי, ולפתח את צי הצוללות שלו. בניין הכוח התת מימי המצרי החל מתוך תפיסת חשיבות ממד הלחימה התת מימי, יכולות הלחימה האסטרטגיות והמודיעיניות שהוא מביא איתו ומנגד, התפיסה המצרית על נחיתות הצי המצרי מול חיל הים הישראלי בממד זה. 

הצי המצרי החזיק בארבע צוללות מתיישנות, צוללות תוצרת סין מדגם Romeo, אשר עברו שדרוג של מערכות הלחימה שלהם (כולל שילוב טילים, טורפדו וסונאר מתקדמים) והארכת אורך חייהם, על ידי חברות אמריקאיות באמצעות כספי סיוע אמריקאיים. 

אך לצי המצרי לא היה די בכך, והוא הבין שנדרשות לו לפחות שמונה צוללות לעמידה במשימותיו השונות, כגון איסוף מודיעין, תקיפת מטרות בקרבת החוף ובנתיבי הסחר הימיים, על מנת לאכוף מצור ימי על ישראל, במידה ותפתח מלחמה בין המדינות.  בעבודת מטה מצרית נבחנו מספר חלופות, לרבות רכש צוללות גרמניות, צוללות צרפתיות מדגם Scorpio או רכש צוללות מתקדמות רוסיות מדגם Kilo. המדינות הבטיחו למצרים סיוע כספי למימוש הרכש.

הצי המצרי הנחוש לבנות את כוחו התת מימי בחר לבסוף רכש צוללות גרמניות. ניתן לומר, שלמדינת ישראל אופציה זו הייתה עדיפה משמעותית יחסית לצוללות הרוסיות מדגם Kilo. הצוללות הרוסיות בעלות עליונות כמעט בכל ממד מול הצוללות הגרמניות - הן בעלות יכולת שהייה ארוכה יותר מתחת למים, חשאיות יותר ומצוידות בחימוש מתקדם הרבה יותר, לרבות טילי שיוט נגד מטרות ביבשה. דומה הדבר גם לגבי הצוללות הצרפתיות היקרות. 

מעבר לכך, הצוללות הגרמניות על יכולותיהן וחימושן מוכרות לחיל הים הישראלי, אשר יכול להיערך באופן טוב יותר להתמודדות עתידית מולן. במסגרת החוזה המצרי עם גרמניה נרכשו ארבע צוללות מדגם U-209/1400 יחד עם טורפדו גרמני, טילים אמריקאיים ומוקשים ימיים מאיטליה. החוזה כלל אופציה לרכש שתי צוללות נוספות, מתוך תפיסה לפיה מערך הצוללות הישן מדגם Romeo צפוי לצאת משירות בשנים הקרובות, ויידרשו צוללות חדשות להחליפו. 

הפרסומים בתקשורת הזרה אודות המגעים שהחלו עם המספנות הגרמניות ועם המספנות הצרפתיות (וסביר להניח שגם מול מצרים), מצביעים על רצינות הכוונות המצריות של הפעלת מערך בן שמונה צוללות למשימותיו השונות. בעת זו בה שלוש מהצוללות הגרמניות מבצעיות והצוללת הרביעית בדרכה, ממשיך הצי המצרי לבנות את כוחו התת מימי, תוך הפקת לקחים והבנה עמוקה יותר של תורת הלחימה התת מימית אותה הוא מיישם. 

באם להעריך, הרי שיהיה זה סביר מבחינה לוגיסטית, טכנית ומבצעית שהצי המצרי יצטייד בצוללות גרמניות נוספות ולא תוצרת מדינה אחרת. אך כפי שבא לידי ביטוי בבניין הכוח של ספינות השטח, בהחלט סביר שהצוללות הבאות תהיינה תוצרת צרפת או רוסיה. 

מצרים עושה דרכה לבסס את מעמדה לא רק כמעצמה ימית בתחום לוחמת השטח, אלא גם כמעצמה ימית המפעילה כוח צוללות מכובד ובעל יכולות מבצעיות מתקדמות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית