דקה לפני העזיבה: בליץ סנקציות אמריקניות נגד איראן

מחלקת המדינה האמריקניות vdshkv את היקף הסנקציות בנוגע למסחר מתכות עם איראן, וכן סימנה חברות סיניות ואמירתיות בגין ביצוע עסקים עמה. איראן בתגובה: ״סממן נוסף לאופיו הפלילי של ממשל טראמפ״

מייק פומפיאו, מזכיר המדינה האמריקני היוצא. צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS

הסנקציות האחרונות של ממשל טראמפ? ביום שישי האחרון הודיע מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו, על סנקציות נוספות נגד איראן, חמישה ימים בלבד לפני שיסיים את תפקידו.

״התכניות הגרעיניות, הבליסטיות והצבאיות של איראן מהוות איום מתמשך לביטחון העולם. כדי להתמודד עם האיומים הללו, אני מגדיל את היקף הסנקציות של מחלקת המדינה בנוגע למתכות״, כתב פומפיאו בהצהרה. הוא ציין כי מחלקת המדינה מכירה ב-15 חומרים ספציפיים המשמשים לקידום תכניותיה של איראן בתחומים שצוינו, וכי מי שיעביר למדינה חומרים אלו יהיה חשוף לסנקציות.

עוד תחת הסנקציות: מגזר הבנייה במדינה. ״אני ממשיך להחזיק בקביעתי כי חיל משמרות המהפכה האיסלאמי שולט במגזר הבנייה באיראן. חשוב שהקהילה הבינלאומית תזכור, כי חברות הבנייה של משמרות המהפכה ורבות מחברות הבת שלה עודן תחת סנקציות של האו״ם, בשל מעורבותן בבנייה החשאית של אתר העשרת האורניום בפורדו״, כתב פומפיאו, והוסיף כי סנקציות עלולות לחול על ״כל העברה מודעת של חומרים מסוימים, כולל גרפיט או מתכות גולמיות חצי גמורות, לתוך איראן או מחוצה לה, עבור שימוש לבנייה״.

בהודעה נפרדת באותו נושא, שפורסמה אף היא ביום שישי, צוין כי ארה״ב הטילה סנקציות על שבע חברות באיראן, סין ואיחוד האמירויות, בגין ביצוע עסקים עם קווי הספנות של איראן, וכן על שלושה גופים איראניים נוספים בגין הפצת נשק קונבנציונלי.

התגובה האיראנית לא איחרה לבוא. ״אמנם מדובר בהצגה ותו לא, אבל הסנקציות האחרונות של ארה״ב הן סממן נוסף לאופיו הפלילי של ממשל טראמפ, ממשלה פושטת רגל שגם בימיה האחרונים לא יכולה להניח בצד את העוינות שלה כלפי האיראנים״,  צייץ בטוויטר ראש הסגל של נשיא איראן רוחאני, מחמוד ווזי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית