התיישבות פלסטינית בשטחי C: דרמה בישיבת המנהל האזרחי

גנץ בלם את נתניהו מהתערבות ישירה מול גורמי צה"ל בישיבת המנהל האזרחי שנערכה הבוקר: "לא אאפשר התערבות של ראש הממשלה בעבודת הצבא והמנהל האזרחי"

התיישבות פלסטינית בשטחי C: דרמה בישיבת המנהל האזרחי

אילוסטרציה. צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון 

בעקבות ניסיון התערבות חריג של ראש הממשלה מול גורמי צה״ל לנושא שבסמכותו הבלעדית של שר הביטחון,  גנץ הנחה את מערכת הביטחון והמנהל האזרחי להתנהל אך ורק בצינורות המקובלים. היום בבוקר, עם תחילת ישיבת המנהל האזרחי שדנה באישור בנייה פלסטינית, יצרו גורמים מלשכת ראש הממשלה קשר ישיר עם נציגי המנהל האזרחי וביקשו לעצור את הדיון בעיצומו. גורמי הצבא פעלו בנוהל המקובל ועידכנו את לשכת שר הביטחון שהנחה אותם להמשיך בישיבה.

שר הביטחון גנץ: "לא אאפשר עקיפת סמכויות על ידי לשכת ראש הממשלה. פעילות הוועדה היא בסמכות שר הביטחון, יש נהלי עבודה, כינוס הישיבה הוחלט כבר בשבוע שעבר ואין כל צורך לפגוע בתהליך התקין במהלך מימושו. אם ראש הממשלה רוצה להעלות השגות- הוא יודע את המספר שלי".

מדובר בדיון של ועדת המשנה לתכנון ורישוי במנהל האזרחי בקידום הכשרת תכניות בניה לא חוקיות של הרשות הפלסטינית. על פי דיווח של ישראל היום, תכניות אלו כוללות בניה לא חוקית בתוך שמורות טבע עליהן הכריזה ישראל על אדמות מדינה המיועדות ליישובים ישראלים. כמו כן תכשיר הוועדה שורת בתי ספר בלתי חוקיים.

אישור הבנייה הפלסטינית עומד מול אישור עשרות מאחזים ישראלים בשטחי C תחת השם "ההתיישבות הצעירה" (בפועל, כאמור, מאחזים ללא רישיון שצריך להלבין). ב"כאן" דווח כי שר הביטחון יאשר בניית 500 יחידות דיור באיתמר, שבי שומרון, בית אל, אורנית וגבעת זאב. זאת, בנוסף ל800 יחידות דיור חדשות עליהן הכריז ראש הממשלה בגבעת המטוס. 

חלק מהאירוע הוא סביב הבנייה בשטחי C. לכאורה, שטח נייטרלי בהיבט התיישבות. עם זאת, הפלסטינים בפועל מיישמים פרוייקטי התיישבות בעוד יישובים ישראלים נדרשים לאישורים חוקיים. 

תנועת מפקדים למען בטחון ישראל: ‏"להסדרת מאחזים מבודדים ישנן השלכות אסטרטגיות, ביטחוניות ומדיניות. בראשן הנטל הביטחוני שנוצר ע"י קיומם של ישובים מבודדים בלב אוכלוסיה עויינת, ביחד עם הקושי שהם יוצרים בקידום היפרדות עתידית מהפלסטינים ופגיעה בהסכמי הנורמליזציה. יש לעצור את הסיפוח הזוחל בתצורתו הנוכחית ולהמנע מלהגיע למצב בו מדינת ישראל כובלת את ידיה בעתיד בנוגע לפתרון שתי מדינות."