חזית מאוחדת נגד איראן: ישראל צורפה למדינות פיקוד המרכז האמריקני

הפנטגון: ״הקלת המתיחות בין ישראל לבין שכנותיה הערביות בעקבות ׳הסכמי אברהם׳ סיפקה הזדמנות אסטרטגית לארה״ב לאחד שותפים מרכזיים נגד איומים משותפים במזרח התיכון״

חזית מאוחדת נגד איראן: ישראל צורפה למדינות פיקוד המרכז האמריקני

לאחר החתימה על ״הסכמי אברהם״ בבית הלבן, ספטמבר 2020. צילום: REUTERS/Tom Brenner

בניסיון אחרון ליצור חזית ערבית-ישראלית נגד איראן לפני תום כהונתו, ביצע דונלד טראמפ שינוי משמעותיים במטה פיקוד מרכז של צבא ארה״ב (CENTCOM - Central Command), המפקח על פעולות הצבא במזרח התיכון ובדרום-מזרח אסיה: הנשיא האמריקני היוצא הורה לפיקוד המרכז להוסיף את ישראל לרשימת המדינות עליה הוא אחראי. עד כה, הייתה ישראל תחת אחריות פיקוד אירופה.

אתר ה״מיליטרי טיימס״ מדווח כי עד לאחרונה, אפשרות העברת ישראל לפיקוד המרכז לא הייתה קיימת, בשל המתיחות בינה לבין מדינות האזור, המהוות את בעלות הברית של CENTCOM באזורים כמו עיראק, אפגניסטן, וסוריה. ואולם, הסכמי הנורמליזציה עם מדינות המפרץ הסוניות, ושיתוף הפעולה של ישראל עמן, משנים את התמונה. ישראל תהיה עכשיו המדינה ה-21 במספר תחת פיקוד המרכז האמריקני.

״הקלת המתיחות בין ישראל לבין שכנותיה הערביות בעקבות ׳הסכמי אברהם׳ סיפקה הזדמנות אסטרטגית לארצות הברית לאחד שותפים מרכזיים נגד איומים משותפים במזרח התיכון״, נמסר בהודעה רשמית מטעם הפנטגון שפורסמה ביום ו׳ האחרון. ״ישראל היא שותפה לאסטרטגית מובילה של ארצות הברית, והדבר יפתח הזדמנויות נוספות לשיתוף פעולה עם שותפינו לפיקוד המרכז, תוך שמירה על שת״פ חזק בין ישראל לבנות בריתנו האירופאיות״.

אז מה צפוי לישראל בסטטוס החדש? ה״מיליטרי טיימס״ מעלה תהייה אם כוחות צבא ישראלים יישלחו לסייע לאמריקנים בנקודות החיכוך שלהם במזרח התיכון. ״במובנים מסוימים, הם (הישראלים) כבר עושים זאת״, אמר לאתר האלוף בדימוס מייק ג׳ונס, שפיקד בעבר על CENTCOM. ״בימים האחרונים הם כבר תקפו בסוריה, אחד מהאזורים תחת אחריות פיקוד המרכז. הם נכנסו בעבר לאיראן, לבנון וכו׳. ברור שיש שיתוף פעולה גבוה בין ארה״ב לישראל בנושאי ביטחון״.

האתר מביא את דבריו של בכיר מודיעין אמריקני אנונימי, שטוען כי התקיפה האחרונה בסוריה שהתרחשה בשבוע שעבר והמיוחסת לישראל נעשתה על סמך מודיעין שמסרה ארה״ב, וכי ראש המוסד יוסי כהן דן בנושא עם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו, במסעדה בוושינגטון בשבוע שעבר. באותו יום, האשים פומפיאו את איראן כי היא מהווה את בסיס הבית החדש של ארגון אל-קאעידה.