הדרך לריאד עוברת בצנעא: טילים ומל"טים אפשר לשגר לאילת גם מאיראן 

איראן תפעיל מל"טים ל-2000 ק"מ בלי לווין תקשורת? השערה מרחיקת לכת. ולמה שאיראן תשגר משהו מתימן, אם ישראל בכל מקרה תראה בה אחראית? עדיף לשגר מאיראן בנוחות. כל הדרכים מובילות לבן סלמאן. פרשנות 

הדרך לריאד עוברת בצנעא: טילים ומל"טים אפשר לשגר לאילת גם מאיראן 

By U.S. Department of State from United States - Secretary Pompeo Meets with Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73666657

בישראל החלו בימים האחרונים להעלות את הלחץ התקשורתי סביב החותים בתימן, ארגון טרור נתמך על ידי איראן בכסף ואמל"ח. החשש הישראלי הוא שהחותים, בהוראה מטהרן, ישגרו מל"ט או טיל על אילת. מרחק של כ-2000 ק"מ. עם זאת, טילים ומל"טים למרחקים כאלו אפשר לשגר בנוחות מאיראן. התוצאה תהיה דומה - בשני המקרים ישראל וארה"ב יראו באיראן אחראית. 

המטרה: הסכם עם ריאד 

אם בשני המקרים, ירי מתימן או איראן כלפי אילת, התגובה תהיה כלפי איראן, מדוע בישראל מתעקשים על תימן? בעוד אין הסבר ברור, ניתן להעריך. אחת התזות היא עזרה לסעודיה במסגרת מו"מ מדיני. בישראל רוצים לסגור הסכם נורמליזציה עם סעודיה, ויודעים שהדרך לריאד עוברת בצנעא. ואם רוצים להביא ליורש העצר, בן סלאמן, "מנחה", אין כמו עזרה מול החותים. תחושת ניצחון של בן סלמאן תוכל לסגור לנתניהו הסכם עם ריאד. אולי אפילו טרם הבחירות במרץ הקרוב. 

האויב העיקרי של החותים עד לכתיבת שורות אלו היא סעודיה. למעשה, איראן משתמשת בתימן כחצר אחורית של סעודיה, כפי שהיא עושה עם לבנון וסוריה מול ישראל. הסעודים, למרות הכסף שלהם שקונה אמל"ח יקר, מתקשים להתמודד עם הלחימה הא-סימטרית מול החותים. ביבשה, סופגים הסעודים אבידות בנפש ובציוד. 

לכן, מתרכזים הסעודים במערכה אווירית, שגם היא לא הכי מוצלחת. בעקבותיה ספגו הסעודים ביקורת עולמית קשה סביב פגיעה בבלתי מעורבים. עד כדי כך, שחלק מספקיות האמל"ח של ריאד השהו זמנית את המשלוחים. אל דאגה, המשלוחים חזרו ביתר שאת. כסף קונה הכל. רק לאחרונה סגרה ארה"ב עסקת ענק לחימוש מדויק אווירי עם סעודיה. המטרה - תימן. 

כחלק ממהלך, נתניהו שלח את ראש המוסד היוצא, יוסי כהן, לווישנגטון, ככל הנראה לקדם סנקציות על החותים כארגון טרור טרם כניסת ביידן לתפקיד. הערכה היא כי ביידן ירצה להתקרב לאיראן, ולכן לא ימהר לסווג את החותים כארגון טרור. 

בכל מקרה: איראן תהיה אחראית

נחזור לרציונל האיום על אילת מתימן. בכאן מיהרו לפרסם תמונות לווין ישראלי (כנראה אופק-6) שמעידים כי איראן בנתה בסיס מל"טים בתימן. כאלו שיכולים לפגוע באילת. ובכן, בהפשטה, מל"ט יכול לפעול על בסיס תקשורת אלחוטית מוגבלת טווח (300-400 ק"מ) או לווינית (אלפי ק"מ). כן, ישנה גם אפשרות לשגר אותם על בסיס GPS ו-INS ללא שליטה ממרחק כזה. האם איראן יודעת לעשות זאת? אין הוכחה. האם אלו הכלים שאיראן סיפקה לחותים? אין הוכחה. כלומר, מדובר בהשערות תיאורטיות לכל היותר. 

לגבי טילים, ההנחה הרווחת בקרב קהילת הביטחון היא שאיראן מחזיקה בטילים לטווח של 2000 ק"מ ואולי יותר. כלומר, בכך אין חדש. טילים כאלו טרם נצפו בתימן אצל החותים. וגם אין ממש היגיון לשגר אותם מתימן. מדוע שאיראן תשקיע כל כך הרבה בלוגיסטיקה להעביר כאלו לתימן, להפעיל אותם משם, ולתחזק אותם בתימן בתנאים פחות טובים מאיראן? היא יכולה פשוט לשגר טילים לעבר אילת מבסיס תת קרקעי באיראן. 

כאמור בתחילת המאמר, לא משנה מאיפה איראן תשגר לעבר ישראל - לבנון, סוריה או תימן, מבחינת ישראל וארה"ב איראן תהיה אחראית. התגובה, אם תבוא, תהיה לפי דפ"א מוכנה לתרחיש זה. אז למה תימן בכותרות?

אולי יעניין אותך גם