ארצות הברית מכריזה על החות'ים בתימן כארגון טרור

זוהי אינה פעולתו הראשונה של ממשל טראמפ כנגד הארגון, אלא הכרזה זו היא המשך מדיניותו של טראמפ לסיוע למצרים וסעודיה במאבק נגד הארגון

ארצות הברית מכריזה על החות'ים בתימן כארגון טרור

State Department Photo by Ron Przysucha/ Public Domain

בראשית השבוע הכריז מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפיאו, כי ארגון המורדים החות'ים בתימן הוא ארגון טרור. ההסבר להכרזה האמריקאית הוא כי הארגון, הפועל בשם איראן ותחת הנחייתה, מבצע פעולות טרור כנגד מדינות האזור, ופועל ליצירת מצב של חוסר איזון בזירת הים האדום והים הערבי. 

ארגון הטרור השיעי, החות'ים, הנתמך על ידי איראן, פועל כנגד ערב הסעודית ומצרים, בים האדום ובמצרי באב אל-מנדב. סעודיה (יחד עם מצרים) מנהלת מערכה כבדה כבר למעלה מחמש שנים כנגד הארגון, אשר גבתה חייהם של מאות אנשים. איראן היא העומדת מאחורי הארגון ומסייעת לו כלכלית וצבאית, מספקת לו אמצעי לחימה, חימוש ומאמנת את אנשיו. רק לפני כחודשיים, פרסמתי כי חיזבאללה נרתם אף הוא למשימת בניין הכוח של הארגון החות'י. הוא סייע בבנייתם של שבעה בסיסי צבא על החוף התימני ואימון כוחות קומנדו ימי, לפעולה נגד הכוחות הימיים של הממשל התימני, סעודיה ומצרים. 

הכרזתו של פומפיאו, רגע לפני סיום תפקידו בבית הלבן, מגיעה לאחר כחודש מפגישתו עם הנסיך הסעודי, מוחמד בן סלימאן. זוהי אינה פעולתו הראשונה של ממשל טראמפ כנגד הארגון, אלא הכרזה זו היא המשך מדיניותו של טראמפ לסיוע למצרים וסעודיה במאבק נגד הארגון.  

בתקופת כהונתו של טראמפ הוכרזו סנקציות על מספר בכירים של הארגון על ידי ארצות הברית, וארצות הברית אף גיבתה וסייעה לסעודיה באספקת מודיעין, אספקת אמצעי לחימה ומערכות נשק במיליארדי דולרים. ככל הנראה, אף במבצעים מיוחדים שביצעה כנגד הארגון התימני על אדמת תימן. 

ההכרזה האמריקאית, מאפשרת לשירותי הביטחון וארגון המודיעין האמריקאיים לפעול כנגד תשתיות של הארגון, לרבות הקפאת חשבונות בנקים, נכסים וכדומה בארצות הברית. בארצות הברית הביעו מומחים תמיהה על החלטתו של פומפיאו, וציינו שאומנם הארגון מהווה איום ישיר על סעודיה, אך הוא אינו מהווה איום על ארצות הברית.

לפי פרסומים זרים, ראש המוסד, יוסי כהן, נפגש לאחרונה עם מזכיר המדינה וגורמם נוספים בממשל ובארגוני המודיעין האמריקאיים. במהלך המפגשים הציג לגורמים האמריקאיים מודיעין אינטימי ואמין, המצביע על מעורבותה של איראן בנעשה בתימן, באמצעות תמיכה בארגון המורדים החות'ים, כלכלית, צבאית וטכנולוגית. 

על פי הפרסומים הזרים, הציג ראש המוסד את כוונת הארגון לפגוע בתנועת אוניות הסוחר המפליגות במצרי באב אל-מנדב וכן כוונותיהם לפגוע במטרות איכות בישראל ובמתקני תשתית במדינה באמצעות שימוש בטילי שיוט ובכלי טיס מתאבדים איראניים, אותם מפעיל הארגון.

ייתכן שפגישותיו של יוסי כהן עם הגורמים האמריקאיים היו גורם מדרבן נוסף עבור אנשיו של טראמפ, להכריז על הארגון החות'י כארגון טרור.

אולי יעניין אותך גם